»DET ER RET BEFRIENDE AT TAGE SIN USIKKERHED YDERST PÅ SIN HUD«

PUBLICERET TIRSDAG 11.6.2019

24-årige Selma Judith har en god portion skepsis over for alt, der hedder hype, og vil bare helst bedømmes på sin musik – nu står hun over for sin største koncert til dato.

Selma Judith spiller harpe på niende år. Hun drømmer om at komme på konservatoriet. Men indtil da er hun i gang med en karriere, der takket være hendes særegne udtryk og bogstaveligt talt nøgne værker har givet hende en masse opmærksomhed.

Den 24-årige artist har indtil videre udgivet tre singler, hvoraf videoen til den første, ‘Kind of Lonely’, med en stærk one-take-optagelse bruger nøgenhed til på én gang at demonstrere sårbarhed og styrke. Hendes lyd, udtryk og udseende har fået anmeldere, publikum og bookere landet over op af stolene. Og hun er også blevet bemærket i udlandet, hvor blandt andre BBC1 har spillet hendes sange.

Selma Judiths vuggende Interview in Danish only og sprøde, harpefyldte R&B med tekster, der kredser om sex og kærlighed, samt hendes mange tatoveringer, der på skødesløs vis dækker hendes krop, er til sammen det, marketingfolk helt kynisk kunne kalde ‘a winning combination’.
Det er hun selv fuldt ud bevidst om. Ifølge Selma Judith skal man nemlig være mindre kvik for ikke at kunne se den kommercielle værdi i en harpespillende kvinde med kompromisløs udstråling. 

»Det er smart. Men det er også irriterende, for jeg har ikke lyst til at skifte instrument, og jeg er glad for mine tatoveringer. Men hvad kommer først? Er det personen eller musikken? Det har altid være vigtigt for mig, at det, der kommer først, er det, man laver,« forklarer hun.

Selv om nogle kan blive afskrækket af hendes mange tatoveringer, bruger hun dem som en måde til at kommunikere sin egen usikkerhed på.
»Det er ret befriende at tage sin usikkerhed yderst på sin hud. Så kan man sige: Her har I det, så kan I se det, og så behøver vi måske ikke at snakke om det. Så behøver det ikke være så spændende, hvis jeg siger, at jeg er følsom, for så tror jeg, de fleste vil sige: Det tror jeg så ikke kommer bag på nogen.«

 

Nyt kød, stor hype

Men selvom hypen, der for tiden omgiver Selma Judith, er enorm, fastholder hun alligevel en smule skepsis.
»Jeg tager det som et kompliment, og jeg synes, det er dejligt, hvis nogen kan bruge mig til noget positivt, men man kan ikke regne med hype eller på nogen måde stole på den, for lige pludselig er der en anden, der er dygtigere, yngre og pænere,« siger hun.

For hvis det stod til hende, ville hun foretrække, at hypen først var kommet, når hun og hendes band var mere etablerede.

»Men sådan fungerer det jo ikke. Det er jo nyt kød, og det er jo pissespændende. Det forstår jeg også godt.«

 

Et point of no return

Nu står Selma Judith så over sin største koncert til dato, og hun ser det at spille på Roskilde Festival som en blåstempling af hende som kunstner.

»Det er en barnedrøm. Dem, der spillede på Roskilde, de havde nået målet – ligegyldigt hvor lille scenen var. Det er nok, fordi det er det her lille isolerede parallelunivers, hvor der er en helt særlig energi af kreativitet og – for at være ærlig – succes. Dem, der spiller på Roskilde, er på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, og det har jeg lyst til at opleve,« siger hun.

Hun har samtidig store forventninger til sig selv og bandet, hvad angår den kommende koncert på Countdown. »Det, vi arbejder op mod lige nu, er Roskilde! Koncerten kommer til at blive et point of no return for os.«

Foruden sit faste band får Selma Judith selskab af en cellist og en klassisk guitarist, og hun vil selv spille på en pedalharpe, som er et godt stykke større end hende selv.

»Det kan godt være, at det bliver en total fiasko, men så går jeg ned med skibet. Det er min livsfilosofi.«

/Bo Højland
Foto: Jonas Bie/Vuf Empire

Selma Judith spiller på Countdown mandag d. 1. juli klokken 15.00