ØKOLOGISK FESTIVAL

Vi ønsker at skabe en social og miljømæssigt bæredygtig oplevelse med mad og drikke. Herved vil vi også udfordre vores egen, festivaldeltagernes og vores samarbejdspartneres holdning til mad og drikke på festivaler


Roskilde Festival har nogle ambitiøse mål omkring bæredygtighed i forhold til den mad, vi serverer. Siden 2014 har Roskilde Festival fokuseret på at øge andelen af økologisk mad i festivalens boder. I 2014 var målet at 30% af den mad, som serveres på festivalen, skulle være økologisk, og målet for 2017 var hele 90%

Med festivalens store udvalg af mad var 90% økologi et progressivt mål, men det lykkedes alligevel at følge det til dørs. Alt i alt nåede mere end halvdelen af boderne at blive mindst 90% økologiske, og næsten én ud af fem serverede mad, der var 100% økologisk.

For at skabe opmærksomhed omkring andelen af økologiske varer har vi udviklet et nyt, økologisk varemærke i dialog med Fødevarestyrelsen. Under festivalen i 2017 blev andelen af økologiske varer i hver bod undersøgt, og boder, der nåede målet om 90%, fik lov til at bruge det officielle Roskilde Festival 90% organic-mærke. 

Den økologiske procentdel beregnes på baggrund af det samlede antal køb (i danske kroner) fra alle madboderne.

Grafik:
Peter Ringved, RF Grafik