SMIL OG DIALOG KOMBINERET MED HØJ FAGLIGHED FREMMER SIKKERHEDEN

PUBLICERET MANDAG 15.6.2020

Imødekommenhed og dialog er en del af værktøjskassen, mens høj faglighed og hands-on-erfaring er fundamentet, når sikkerhedsværterne fra Roskilde Festival Gruppen skaber trygge rammer i offentlige og private sammenhænge. Sikkerhedseksperter fra organisationen underviser samtidig andre virksomheder, institutioner og kommuner i, hvordan de kan gøre det samme.

Gæsterne skal helst bare opleve dem som servicemindede værter, der skaber god stemning. Men i virkeligheden er de der for at sikre trygge rammer og sikkerhed, og dialogen og den imødekommende fremtoning er værktøjer til at fremme den positive adfærd.

Mange af sikkerhedsværterne er med til at stå for sikkerheden på Roskilde Festival, og året rundt bruger de deres faglighed i andre sammenhænge, når de løser opgaver for både offentlige og private kunder i regi af virksomheden RF Experience, som er en del af Roskilde Festival Gruppen.

”Vi er langt fra det gængse billede af en vagt. Vi sammenligner os selv med stewarder og stewardesser. Vi er her for at sikre de fremmødte, men gæsterne skal primært opleve os som nogen, der yder en service,” fortæller Jesper Ladegaard, chefinstruktør i RF Experience.

Arbejder ud fra samme værdisæt som festivalen
En af de helt centrale erfaringer han og kollegaerne har gjort sig gennem årene, og som også er bredt funderet i teori om sikkerhedshåndtering, er, at man når længst med dialog og tillid.

Jesper Ladegaard under åbningen af metroens Cityring.

”En stor del af vores arbejde er baseret på den viden, vi har fra teori omkring adfærd og bevægelsesmønstre. Samtidig med, at vi arbejder ud fra de samme værdier og med den samme tilgang, som vi gør på festivalen. Vi tror på mennesker, og på at vi når længst med vejledning og en god kontakt frem for løftede pegefingre,” siger Jesper Ladegaard.

Sikkerhedsværterne har både praktisk og teoretisk viden om konflikthåndtering, publikumspsykologi, beredskabshåndtering og crowd management; blandt andet har de sikret gode og trygge rammer i forbindelse med åbningen af metroens Cityring, Kim Larsens Mindekoncert på Rådhuspladsen i København og TV2’s Valgfolkemøde i Odense.

Lige nu bruger de blandt andet deres kompetencer til at hjælpe med forskellige aspekter af genåbningen af samfundet – fra rådgivning og træning til helt konkret tilstedeværelse af sikkerhedsværter.

Den gode relation nedtrapper konflikter
Den dialogbaserede og imødekommende tilgang bidrager til at skabe en god oplevelse, men gør det også nemmere at nedtrappe eventuelle konflikter.

”Hvis du fra starten får skabt en god relation, er det meget nemmere at få folk til at følge dig, hvis der skulle opstå noget uventet. På samme måde er det også nemmere at tale nogen til fornuft, hvis de ser dig som en del af holdet og ikke som en, der står uden for gruppen. Det gælder i alle slags konflikter – uanset om det er nogen, der er ved at komme op at slås, eller nogen der skal have lidt hjælp til at overholde påbud i forbindelse med genåbningen af samfundet,” siger Jesper Ladegaard.

Hos Zoologisk Have i København har sikkerhedsværter hjulpet med kø-håndtering og overholdelse af retningslinjer omkring afstand.

Det betyder også, at gæster og fremmødte føler, at sikkerhedsværterne er nogle de kan gå til, hvis de har problemer eller spørgsmål, fortæller han:

”Vi oplever, at folk føler, at de kan komme til os, hvis de har brug for hjælp. Den gode relation betyder, at vores tilstedeværelse opfattes som noget positivt.”

Hjælp til genåbning
En del af sikkerhedsteamet består af sikkerhedseksperter, som udover den praktiske erfaring også udarbejder overordnede sikkerhedsplaner og er vant til at sætte sig ind i retningslinjer og lovgivning, der er relevant i forbindelse med forsamling af mennesker. Ligesom de underviser andre i de metoder, de også træner sikkerhedsværterne i at benytte.

Kompetencer de bruger, når de i forbindelse med genåbningen af samfundet vejleder blandt andet personale på museer og restaurationer i, hvordan de kan sikre, at retningslinjerne omkring Covid-19 overholdes, samtidig med at gæster og kunder får en god oplevelse.

Her kan du læse mere om, hvad RF Experience kan hjælpe med i forbindelse med genåbning.  

RF Experience har omkring 240 tilknyttede sikkerhedsværter og har både mulighed for at undervise andre i de metoder, de benytter og at stille sikkerhedsværter til rådighed til forskellige opgaver.

Læs mere her

Eller tag kontakt:
info@rfexperience.dk