Rebelsk strik, unge aktivister i fælles opråb og tankevækkende kunst

I 2022 blev vi inspireret af uperfekt strikketøj, unge aktivisters glødende engagement og hyperrealistisk kunst. Vi udgav også to bøger og en vinylplade, der fejrer festivalens mange facetter.

Kunst og aktivisme lader os se verden i et nyt lys. Derfor giver vi plads til begge dele på festivalpladsen. Og vi tager det med os ud i verden, når festivalen er slut.

Tag et tilbageblik på nogle af de oplevelser, der satte dybe aftryk og skabte stof til eftertanke.

Der blev både lyttet og strikket, da Lærke Bagger besøgte forsamlingshuset Flokkr. Foto: Inger Marie Helgasdatter

Rebelsk strik og et oprør mod det perfekte

Forsamlingshuset Flokkr på campingområdet var omdrejningspunktet for et hav af ivrige debatter, talks og workshops på RF50.

I starten af festivalugen havde vi besøg af Danmarks ukronede strikkedronning, Lærke Bagger, der delte sine tanker om oprøret mod det perfekte og tilvalget af det sjove og uskønne.

Lærke Bagger er kendt for sin rebelske strikkestil, hvor hun gør op med forestillingen om den perfekt strikkede sweater – og det perfekte i det hele taget:

”Jeg kan ikke selv være perfekt. Jeg kan ikke finde ud af det, og jeg er også træt af det. Så jeg er nødt til at være fortaler for det uperfekte,” fortalte Lærke Bagger forud for Flokkr-besøget i mandagsudgaven af Orange Press.

Efter talk’en fik deltagerne mulighed for at eksperimentere med egne strikkeprojekter. Og det var selvfølgelig tilladt at kaste sig ud i projekter uden fast opskrift – for ifølge Lærke Bagger er det en god vej til at lære sig selv bedre at kende.

Vi gav scenen til organisationerne LGBT+, Den Grønne Ungdomsbevægelse, Fridays For Future og UngEnergi på Ungdommens Folkemøde. Foto: Sophia Lagoni

Unge aktivister i fælles opråb

I løbet af festivalens første dage engagerede Den Grønne Ungdomsbevægelse, Fridays For Future, LGBT+ Danmark og UngEnergi vores nysgerrige festivaldeltagere i klimakamp og LGBT+ rettigheder.

I videoen fortæller Kristoffer, Tobias, Malaika og Isabelle om deres frivillige engagement i de fire ungdomsbevægelser.

I efteråret tog de fire organisationer med Flokkr på tour rundt i landet, hvor endnu flere unge blev engageret i vigtige og aktuelle dagsordener.

Nu er tourbussen kørt i garagen, og vi kan binde sløjfe om en begivenhedsrig tour, hvor vi nåede forbi Folkemøde Møn og Ungdommens Folkemøde, inden turen sluttede på GRASP i Roskilde.

Tag et tilbageblik på turen i videoen nedenfor, og læs med her, hvor de fire organisationer gør status på et år i aktivismens tegn.

Festivaldeltagerne blev mødt af en forvokset moderkage, når de bevægede sig tværs over festivalpladsen. Foto: Kim Matthäi Leland

Livgivende organer satte tankerne i gang

På årets festival kunne du støde på en stor, hyperrealistisk moderkage, skabt af kunstneren Marie Munk.

”Placenta”, som værket hedder, befandt sig i grænselandet mellem det smukke og det frastødende. Smukt, fordi moderkagen er symbol på kroppens vidunderlige evne til at skabe nyt liv. Frastødende, fordi det grå-røde, kødelige udseende, de pulserende blodkar og fugtige hinder i megastørrelse for nogle kan virke pågående og overvældende. Og det var i øvrigt også Marie Munks hensigt.

I nogle tilfælde har den måske givet anledning til en dialog mellem to festivalvenner om kroppens ufattelige evne til reproduktion. For andre repræsenterede værket måske det akavede forhold, mange har til deres egen krop.

Én ting er sikkert: Når man pludselig bliver konfronteret af en forvokset moderkage på spadsereturen tværs over festivalpladsen, sætter det unægtelig tankerne i gang. Hvad fik ”Placenta” dig til at tænke på?

Marie Munk lagde sidste hånd på Placenta i dagene op til åbningen af festivalpladsen. Foto: Henrik Arum

Den snoede navlestreng ledte forbigående festivaldeltagere hen til den gigantiske moderkage. Foto: Kasper Søholt

Kunstneren Anna Aagaard Jensen forvandlede Gloria-foyeren til værket ”WombRoom”. Foto: Kim Matthäi Leland

Den muterede livmoder var en hyldest til moderskabet, omsorgen og evne til reproduktion. Foto: Jacob Stage

Henter...

Når du bevægede dig fra Art Zone mod Gloria-scenen, blev du mødt af andet værk med samme fokus på det forplantende og reproducerende. Her havde kunstneren Anna Aagaard Jensen forvandlet hele scene-foyeren til værket ”WombRoom” – en forstørret og muteret livmoder.

Her kunne du sætte dig til rette i en af æggestokkene, nyde pusterummet mellem dagens oplevelser og måske skabe nye relationer med andre festivaldeltagere.

Med installationen hyldede Anna Aagaard Jensen moderskabet, omsorgen og evne til reproduktion. Og på samme måde som ”Placenta” indbød ”WombRoom” til fordybelse og refleksion. Hvis du oplevede værket, rørte det måske også noget i dig?

Graffiti har sat dybe, farverige aftryk på Roskilde Festival. Det fejrer vi med bogen ”Paint It Orange – The Graffiti of Roskilde Festival 1999 – 2019”

Banebrydende graffiti, lyden af vækstlaget og portræt af festivalmaden

I sommer udgav vi en bog og en vinylplade, der på hver deres måde indkapsler dele af Roskilde Festival-oplevelsen.

Bogen Paint it Orange  The Graffiti of Roskilde Festival 1999 – 2019 er en hyldest til den banebrydende graffiti, der har prydet festivalpladsens plankeværk gennem flere årtier.

Gennem årene har flere end 1.500 graffitikunstnere fra hele verden malet mere end 20.000 meter plankeværk. Hver især har de sat deres unikke aftryk på festivalpladsen – og sammen har de skubbet kunstformen i nye retninger. I bogen kan du genopleve nogle af de mest mindeværdige kunstværker.

Skal bogen hjem på hylden eller under juletræet? Så slå til nu, og få 25 % rabat på købet.

Få fingrene i et eksemplar af graffitibogen

Roskilde Festival er med tiden blevet et mødested for graffitikunstnere – etablerede navne såvel som spirende talenter – fra hele verden.

Imens festivaldeltagerne indtager campingområdet, summer graffitikunstnerne uforstyrret rundt i hjertet af festivalbyen.

Vores besøgende graffitimalere bruger dagene op til åbningen af den indre festivalplads på at transformere de nøgne festivaloverflader til levende og farverige kunstværker.

Paint It Orange indkapsler den graffitikultur, der de sidste 20 år er blevet en central del af festivalen.

Henter...

Bokssættet Sounds Like Roskilde rummer 40 numre med 40 kunstnere fordelt på fire orangefarvede vinylplader. Alle kunstnere gæstede Rising og Countdown i 2022.

Udgivelsen er prydet af kunstværker af Marie Munk, som også stod bag den hyperrealistisk moderkage, Placenta.

Når du køber Sounds of Roskilde, støtter du kunstnerne direkte. Alt overskud går nemlig til kunstnerne selv.

Bokssættet er udgivet i et begrænset oplag på 1500 nummererede eksemplarer. Vi har stadig en stak på lager – endda med 25 % rabat!

Køb Sound Like Roskilde

The Food Book er en farverig fortælling om vores madhistorie. Den fejrer det enorme engagement, vores frivillige ildsjæle og samarbejdspartnere lægger i at skabe verdens måske mest ambitiøse gastronomiske scene for 130.000 deltagere i otte dage.

Bogen indeholder portrætter af menneskene bag maden og 10 opskrifter på fremragende festivalmad, som du nemt kan lave derhjemme.

The Food Book er produceret i 1000 eksemplarer. Klik ind forbi vores webshop og læg et eksemplar i kurven med 25 % rabat.

Køb The Food Book