Fakta om Roskilde Festival 2019

Generelt

• Festivalen finder sted fra lørdag 29. juni til lørdag 6. juli 2019
  • Cirka 180 musiknavne og 200 kunstnere, forfattere, performere, talere, musikere, graffitimalere, arkitekter m.fl. bidrager til det samlede program.
  • De 8 scener hedder Apollo, Arena, Avalon, Countdown, Gloria, Orange, Pavilion og Rising.
  • Festivalen i 2019 er den 49. festival. Den første fandt sted i 1971.
  • Deltagerantallet på over 130.000 gør Roskilde Festival til Danmarks fjerdestørste ’by’ målt i indbyggertal.
  • 100.000 deltagere har købt billet. 80.000 har købt partout-billet, mens 20.000 har købt en endagsbillet. Festivalen er helt udsolgt.
  • Billetterne er i 2019 solgt i 66 forskellige lande. De udenlandske gæster kommer primært fra Norge, Sverige og Tyskland.

Om deltagerne (fakta opgjort efter RF18)

• Gennemsnitsalderen for betalende deltagere er 24 år.
  • Kønsfordelingen er 52 % kvinder og 47% mænd, mens 1 % ikke definerer sig selv ud fra en binær kønsopfattelse.
  • 48 % af deltagerne er singler, og 21 % er debutanter

Om organisationen

• Roskilde Festival arrangeres af Foreningen Roskilde Festival og skabes af 30.000 frivillige. Alt overskud fra festivalen doneres til humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge. Siden begyndelsen i 70'erne har Roskilde Festival genereret 390 millioner kroner til udlodning.
  • Foreningen Roskilde Festivals økonomiske resultat gennem de sidste fem år: 2018: 19,2 mio. kr. 2017: 16,9 mio. kr., 2016: 17,4 mio. kr. 2015: 17,4 mio. kr. 2014: 26,7 mio. kr.
  • Alle der har været frivillige i forbindelse med Roskilde Festival med en indsats, der udløser et armbånd, kan blive medlem af Foreningen i det følgende år, deltage på den årlige generalforsamling og stille op til bestyrelsen.
  • Foreningen Roskilde Festival er en del af Roskilde Festival-gruppen sammen med Fonden Roskilde Festival.
  • Læs om Roskilde Festivals engagementer, donationer og organisering i årsskriftet.

Musik og Kunst

• I alt 188 musiknavne er offentliggjort på plakaten
  • Over 200 kunstnere, forfattere, performere, talere, musikere, graffitimalere, arkitekter m.fl. bidrager til programmet for kunst og aktivisme
  • 41 forskellige lande er repræsenteret på plakaten.
  • Cirka 30 % af musiknavnene er fra Danmark.
  • 44 debuterende navne spiller i løbet af de første tre dage på vækstlagsscenerne Rising og Countdown.
  • 146 musiknavne har ikke optrådt før på festivalen.
  • Programmet sammensættes af en musikgruppe og en kunstkuratorgruppe bestående af lønnede og frivillige. Anders Wahrén er programchef.
  • Gennem årene har Roskilde Festival præsenteret navne som Arcade Fire, Artic Monkeys, Beastie Boys, Björk, Black Sabbath, David Bowie, Nick Cave & The Bad Seeds, Coldplay, The Cure, Daft Punk, Bob Dylan, Faith No More, Foo Fighters, Gorillaz, Iron Maiden, Jay-Z, Kraftwerk, Bob Marley, Paul McCartney, Metallica, M.I.A., Muse, My Bloody Valentine, Nirvana, PJ Harvey, Prince, Radiohead, Rage Against The Machine, Rammstein, Red Hot Chili Peppers, Rihanna, The Rolling Stones, Ravi Shankar, Slayer, Patti Smith, Slipknot, Bruce Springsteen & The E Street Band, The Strokes, The Weeknd, U2, Kanye West, The White Stripes og Neil Young.

Plads og arealer

• Festivalområdet strækker sig over ca. 2.500.000 m². Det svarer til 350 fodboldbaner
  • Selv festivalpladsen måler cirka 420.000 kvadratmeter
  • Deltagerantallet på 130.000 gør Roskilde Festival til Danmarks fjerdestørste ’by’ målt i indbyggertal.
  • Deltagerne opsætter cirka 50.000 telte i campingbyen.

Frivilligheden

• Cirka 31.000 frivillige er engageret i løbet af festivalen, heraf er cirka 20.000 tilknyttet foreninger og organisationer. 2.000 er frivillige året rundt, og de resterende 10.000 er frivillige i Foreningen Roskilde Festival lige før, under og efter festivalen.
  • Cirka 1.500 frivillige kommer fra udlandet
  • For flertallet af de frivillige gælder, at man lægger 32 timer, hvis man er tilknyttet en forening, der udfører opgaver i hele åbningsperioden, og 24 timer for frivillige, der kun løser opgaver gennem de fire dage på den indre festivalplads.
  • De deltagende foreninger, organisationer og virksomheder har tjent 265 mio. kr. på festivalen siden 1971.

Bæredygtigheden

• 90-100% af de indkøbte råvarer i madboderne er økologiske
  • 000 plastsugerør blev langet over disken i 2018 - i 2019 er der ingen
  • Mere end 28.000 deltagere bor i områderne Clean Out Loud, Dream City, Settle'n Share, Leave No Trace og DustxSpirit, hvor deltagerne forpligter sig over for området og hinanden i forhold til bæredygtighed og bedre affaldshåndtering.
  • Den samlede affaldsmængde på Roskilde Festival i 2018 var ca. 2.295 ton - i 2017 ca. 2.250 ton
  • I 2018 blev der brugt mere end to millioner krus er lavet af bioplast - i år erstattes de af ca. 900.000 genbrugsglas
  • Roskilde Festival bruger otte millioner kr. på affaldshåndtering om året
  • 20 tons overskudsmad i 2018 blev omdannet til madretter for socialt udsatte
  • Roskilde Festival samarbejder med over 180 NGO’er, foreninger, organisationer og uddannelsesinstitutioner.
Om scenerne

Orange Scene:

• Orange Scene er Roskilde Festivals hovedscene, der er verdenskendt for sin karakteristiske facon og orange teltdug. Det er her, hvor de gigantiske fællesskaber udfolder sig i stadionstørrelse, og publikumsmasserne mødes i en kæmpe fælles energiudladning.
  • Kapacitet er cirka 60.000 publikum.
  • Teltet har tre 21 meter høje hovedmaster som bærer den orange dug, som er 1.900 m2 og vejer 3,5 tons og holdes oppe af en 120 tons tung jernkonstruktion
  • Fra spids til spids er teltet 67 meter bredt og 43 meter dybt og 20 meter højt. Frontbuen er 32 meter bred
  • Det tager 120 frivillige godt to uger at bygge det orange sceneområde op. Nedtagning tager fire dage.
  • Roskilde Festival brugte scenen første gang i 1978. Det nuværende telt er fra 2001, som er 33 % større end det originale scenetelt.
  • Tv-skærmene på begge sider er hver 69 kvadratmeter.
  • Det orange telt blev oprindeligt designet til Rolling Stones’ sommertourné i 1976, og blev efterfølgende købt af Roskilde Festival i 1978. Læs om scenen forhistorie her.  Den nuværende udgave af teltet er fra 2001.

Arena

• Arena er Roskilde Festivals store koncertsal, hvor publikum er tæt på kunstnerne i en intim storhed og samtidig en del af en stor publikumsmængde.
  • Kapacitet er cirka 17.000 publikum.
  • Arena-teltet vejer ca. 60 tons, teltets pløkker er banket 5 meter ned i jorden, og indeni måler teltet 75 x 75 meter.
  • Roskilde Festival lejer teltet i England. Når det ikke besøger Roskilde og hedder Arena, er det kendt under navnet Valhalla. Teltet har på sine mange rejser blandt andet lagt vejen forbi destinationer som Abu Dhabi, Rom og München.
  • Det nuværende Arena-telt erstattede et grønt scene-telt i år 2000, og scenen ændrede navn fra Grøn Scene til Arena i 2003. Nogle erfarne festivalgængere kalder derfor fortsat Arena for Grøn Scene.
  • Det orange scenetelt kan stå rejst inde i Arena-teltet.

Avalon

• Flytter i år til en placering øst for Orange Scene, hvor der ikke tidligere har ligget en
  • Avalons scenografi og indretning er inspireret af gamle teatre i stil med 1920’ernes og 1930’ernes kabaret-scener i Paris og Berlin blandet med et strejf af det moderne New York. Stemningen omkring scenen er nærværende, tæt, tung og forventningsfuld.
  • Avalon blev indviet i 2014.
  • Kapacitet er cirka 6.000 publikum.

Apollo

• Apollo er tungt bevæbnet med lys- og lydteknik og er festivalens glimtende ramme for elektronisk og urban musik. Scenen er bygget til både fest om dagen, når solen står højest, og et sansebombardement om natten, når scenelysene bryder mørket. Her kan publikum blive banket igennem af lys, effekter og dundrende bas i en gigantisk energiudladning.
  • Apollo har flere lysenheder end Orange Scene. Stemningen er rå og urban med bl.a. flisebelagt dansegulv.
  • Apollos lyddesign er udviklet i samarbejde med den amerikanske lydproducent Meyer Sound. I designet indgår bl.a. sub-højtaleren VLFC, som oprindeligt er udviklet til NASA i forbindelse test af rumraketter.
  • Apollo eksisterer i sin 4. udgave. Fra 2012 til 2014 var Apollo var en orange oppustelig konstruktion
    I år flytter Apollo til den nordvestlige del af pladsen.

Pavilion

• Pavilion er som en rockklub, hvor alt skrabes ned til det basale, så der tilbage står en rå og nøgtern scene, hvor publikum får en intens oplevelse tæt på kunstnerne.
  • Kapacitet er cirka 2.000 publikum.

Gloria

• Gloria er en intim og delikat indendørsscene og nabo til Art Zone og Food Court. Scenen tager publikum helt tæt på og forener rum, musik og publikum i en smuk og foranderlig ramme.
  • Kapacitet er cirka 1.000 publikum.
  • De morgenfriske kan hver formiddag deltage i fælles morgensang på Gloria.
  • Scenen blev indviet i 2011.
  • Gloria er bygget i en lade som også bruges til kostald under det årlige dyrskue en måned før festivalen.

Countdown

• Countdown præsenterer spirende artister fra den nordiske elektroniske og urbane musikscene samt residents DJ og VJ-kunstgrupper. Scenen er én af to scener, der præsenterer unge talenter fra de musikalske vækstlag på campingområdet i dagene op til festivalpladsens åbning.
  • Scenen får en opgradering i 2019 og ligger i Central Park, der er festivalbyens nye rekraetive hæng-ud-oase med masser af boder. Husk åbningsfesten!
  • Kapaciteten er cirka 5.000 publikum.
  • 40 frivillige og teknikere er tilknyttet scenen.

Rising

• Rising giver publikum et kig ind i den spirende musikundergrund, og for de optrædende kunstnere er scenen en chance for at gå et trin op ad karrierestigen. Scenen er én af tre scener, der præsenterer unge talenter fra de musikalske vækstlag på campingområdet i de tre dage op til festivalpladsens åbning.
  • Kapacitet er cirka 5.000 publikum.
  • Risings pyramideform blev taget i brug i 2015, mens scenen blev indviet i 2014. Tidligere spillede de unge talenter på scenen Pavilion Junior og før det på campingscenen (2000-2004)
  • Cirka 50 frivillige er tilknyttet scenen.

Medierne på Roskilde festival

• Roskilde Festival er hvert år genstand for stor opmærksomhed i medierne. Festivalens dækkes intenst på web, tryk og i radio og TV og naturligvis i nye socialt bårne medier af bloggere, instagrammere, snapchattere og youtubere. Medierne har deadline for akkreditering midt i maj, hvorefter festivalen gennemgår ansøgningerne ud fra en række kriterier om seriøsitet og alsidighed, således at den samlede akkrediteringspulje rummer et repræsentativt fokus på Roskilde Festivals kerneområder som musik, frivillighed, kunst, arkitektur, klima, mad, teknologi og innovation m.m.
  • Cirka 2500 akkrediterede fra 410 forskellige medier er tilstede i 2019. Antallet inkluderer faggrupper som journalister, fotografer, redaktører, produktionsfolk, assistenter m.fl.
  • Cirka 55 % procent af medierne er fra Danmark.
  • Medier fra 37 forskellige lande dækker festivalen i 2019. Medierne kommer fra lande som Gambia, Færøerne, Ukraine, USA, Storbritannien og naturligvis Norge, Sverige og Tyskland.