MAD, DRIKKE OG FÆLLESSKABER

Vores mål er at bane vejen for nytænkning, produktudvikling og mere bæredygtighed på mad- og drikkevarefronten. 2019 år er ingen undtagelse.

Her er et udvalg af årets mad- og drikkenyheder:

• Invasive art på menuen
    Kutling & Ukrudt serverer den invasive fiskeart sortmundet kutling – også kaldet havets svar på dræbersneglen - sammen med juvelerne fra naturens skattekammer samlet i en dejlig fiskeburger.

Kutling & Ukrudt er en del af projekt SORTMUND drevet af DTU Aqua og flere samarbejdspartnere, hvor der bruges ressourcer på at finde anvendelsesmuligheder af fisken, som er særlig svær at håndtere i fødevareindustrien grundet fiskens knoglestruktur. Kutling & Ukrudt har knækket koden, og den saftige fiskeburger findes derfor i årets Food Court.

• Snegle er alternative proteiner
    Snail ’n Chips fra Danske Frilandssnegle er et godt bud på, hvordan vi kan udvide vores horisont, og spise proteinholdig, velsmagende mad, som har en meget lille klimabelastning og stort udbytte på samme tid.

Snegle er en udbredt spise i Frankrig og Grækenland og betragtes som landjordens østers – det kan vi lære af i Danmark. Sneglene kan nydes veltilberedte i Food Court.
  • Masser af nye oplevelser
    Festivalbyen er fyldt med mad- og drikkeoplevelser. Og som altid er der nyheder blandt boderne. I år skal du holde øje med California Kitchen, Gaza Grill, Grab´n Go Burgers, Grill-Festen, og Hey Darling, Kutling & Ukrudt, Laudrup Vin, Miss Mums, Scrægg, Simple Feast FC, Snail'n'Chips, Souvlaki Stories, Vex Mex og Wild Kiwi Pies.

Få det fulde overblik og boder og sortimentet her.

• Fremtidens mad spises i fællesskab
    Københavns Madhus skaber et folkekøkken i Citycenter East med hjælp fra Folkebevægelsen mod Ensomhed. Her er maden 100 % økologisk, vegansk eller vegetarisk med mulighed for tilkøb af kød som krydderi. Her kan man spise med vennerne eller en tilfældig fremmed, og man dækker selv bordet og rydder af. Samtidig vil der være fællesskabende underholdning, som sætter klima og miljø på dagsordenen.

Man kan enten booke via madbillet.dk eller komme fordi alene eller i flok.

• En lind strøm af økologiske drikkevarer
    Vi inviterer til verdenspremiere på Tuborg Orange. Det er den nye økologiske pilsner, der bliver tilgængelig i alle festivalens ølboder med et mål om at øge den samlede økologiske andel af drikkevaresalget på festivalen. Dermed supplerer Tuborg Orange den tilsvarende økologiske Tuborg RÅ, der blev introduceret på Roskilde Festival i 2015.

Og sortimentet af læskedrikke kan friste med helt nye økologiske varianter: sodavand fra Naturfrisk og Hamborg-baserede Fritz-Kola, en ny økologiske energidrik, Booster Black Edition, fra Faxe Kondi samt Ginger Beer og andre varianter fra det Hvidovre-baserede Nohrlund.

Læs mere om udviklingen i på den økologiske drikkevarefront her.

• Alkoholfrie alternativer
    Hydration Zone er et nyt rekreativt område midt i campingbyen, hvor deltagerne kan tage en alkohol- og støjfri pause og i stedet hygge sig med aktiviteter som dans og yoga eller hygge med alkoholfrie øl og mocktails. Hydration Zone er samtidig en måde at sætte gang i dialogen om fest- og alkoholkultur og dermed udfordre de eksisterende normer.

Festivalgæsterne kan også vælge mellem nye typer alkoholfrie (og økologiske) cocktails og læskedrikke i barerne rundt omkring på festivalen såsom Maté Maté, Kombucha og Æbleschorle. Desuden indvier vi den alkoholfrie bar Skotlander Cocktail Lounge, der blandt andet serverer rom-drinken Dark & Dusty med 0,0% alkohol.

Læs mere om fest og ansvarlighed her.

• CO2-menu i alle boder
    I samarbejde med virksomheden Carbon Cloud anvender vi CO2-beregningssystemet CarbonAte, der kan måle klimabelastningen på hvert enkelt måltid, der serveres på festivalen. Det betyder, at hver enkelt bod i 2019 indtaster deres menu i CarbonAte, som derefter beregner CO2-belastningen.

Systemet giver boderne og forbrugerne et overblik over ’klimasynderne’ på menuen og giver dermed mulighed for at træffe grønnere valg. For festivalen betyder det, at vi løbende kan tilpasse vores sammensætning af boder, så at vi hele tiden mindsker belastningen de mere end en million måltider der langes over disken.

Klima-menuerne hænger ved alle boderne.

• Test: kan insektbøffer erstatte kødet?
    I samarbejde med Innovationsfonden undersøger iværksættervirksomheden Wholi Foods, hvorvidt insekter som erstatning for kød kan måske være en af løsningerne på klimakrisen. Men hvordan overbeviser man danskerne om, at de fremover skal bytte oksebøffen ud med en insektbøf?

Wholi Foods inviterer gæsterne til at smage på deres insektbaserede kødalternativ. Desuden Wholi Foods bl.a. også levere Manna til Haché Burger, som sætter en insektburger på menuen i deres bod i til Roskilde Festival.

Læs mere om Wholi Foods på Roskilde Festival her.

• Fra overskudsmad til nærende måltider
    Sammen med Rub & Stub og FødevareBanken indsamler vi bodernes overskudsmad, som herefter registreres, sorteres og delvist tilberedes og videredistribueres til sociale organisationer. I 2018 blev 20 ton mad indsamlet og sendt videre til socialt udsatte.
  • Events: Pimp din dåsemad og plej dine tømmermænd
    Stage dining foran Orange Scene, Suhrs Food Race, folkekøkken og langborde og inspiration til at gøre hverdages dåsemand lidt mere spændende. festivalbyen summer af adevents, som gør dig både sulten og mæt og gør dig klogere på bæredygtig mad. Få overblikket her.