Q&A: REKRUTTERING AF FRIVILLIGE TIL ROSKILDE FESTIVAL 2022

Hvor mange frivillige mangler der på årets festival?

Det er svært at sætte et eksakt tal på, på nuværende tidspunkt, hvor vi er i gang. Det frivillige fællesskab på Roskilde Festival tælles i titusinder, men der er meget store lokale forskelle på, hvordan de frivillige er fordelt. Nogle funktioner er stort set i mål, mens der er fx boder, hvor man måske kun er i mål med 60-70% af de folk, man har planlagt med.

Hvordan prioriterer I?

Vi sørger for, at alle de vitale områder er dækket ind i første omgang. Vi har prioriteret sikkerhed omkring scenerne og værtskab på camping først, og den del er sikret.

Kan festivalen godt afvikles, hvis mange frivillige mangler?

Ja, vi kan godt afvikle med de mange frivillige, der heldigvis er rekrutteret og som lige nu afvikler festival på campingområdet med koncerter, boder og servicefunktioner.

Betyder de færre frivillige, at I ikke kan afvikle forsvarligt sikkerhedsmæssigt?

Nej. På Roskilde Festival går vi aldrig på kompromis med sikkerheden.

Kan det mærkes, at der mangler frivillige?

Ja, det kan det selvfølgelig, men heldigvis har vi et fantastisk frivilligt fællesskab, der får tingene til at ske. Der er rigtig mange, der gør en ekstra indsats for at løfte opgaverne.

Nogle steder vil man muligvis opleve lidt længere ventetid på køb af mad og drikkevarer. Men vi ved, at folk knokler for at give en god service.

Hvad gør I for at rekruttere frivillige?

Antallet af nye henvendelser fra folk, der vil være frivillige, er heldigvis begyndt at stige lidt. Vi har en taskforce af folk der sluser ansøgerne videre hurtigst som muligt og sender dem derhen, hvor der er mest behov.

Derudover har vi folk siddende, som ringer ud til partnere og andre venner af festivalen og rekrutterer ad denne vej.

Er det stadig muligt at blive frivillig?

Ja. Du kan finde flere informationer om, hvordan du bliver frivillig her.