BLIV ILDSJÆL

Vil du være en del af Roskilde Festival året rundt?

Roskilde Festival har mere end 1.200 frivillige, som laver festival hele året – dem kalder vi ildsjæle og de er rygraden i opbygningen af Roskilde Festival. Som ildsjæl lægger du en indsats på minimum 100 timer. Hvordan timerne fordeles afhænger af din ildsjælerolle.

Hvorfor blive ildsjæl?

Du bliver en essentiel del af at skabe Nordeuropas vigtigste ungdomskulturelle mødested for musik, kunst og aktivisme. Du bliver inviteret ind i et engageret og mangfoldigt fællesskab på tværs af generationer, der bygger på 50 års erfaring med at lave festival. Du vil få rig mulighed for at prøve nye ting af, få indflydelse og tage ansvar for at lede en større opgave eller et hold af frivillige. I løbet af året vil du blive inviteret til sociale og faglige arrangementer som fællesmøder, festivalaftener, frivilligfester, spændende oplæg og workshops.

Lyder det som noget for dig? Så har du følgende muligheder:
  1. Deltag i vores åbent hus om frivillighed 12. oktober klokken 19.30 på Roskilde Festival Højskole. Her kan du møde nuværende ildsjæle og høre om de mange muligheder for at engagere dig i vores store orange frivilligfællesskab. Læs mere om arrangementet og tilmeld dig her.
  2. Se aktuelle ledige roller som ildsjæl nedenfor. Ansøg som angivet i opslaget. Du kan også sortere i opslagene ved at vælge de områder, du er interesseret i.
  3. Kan du ikke finde en rolle, der matcher dit engagement og erfaring? Har du særlige kvalifikationer, som du gerne vil bringe i spil på Roskilde Festival? Er du f.eks. håndværker, journalist eller noget helt tredje, så skriv til volunteer@roskilde-festival.dk

Frem mod Roskilde Festival 2024 har vi store ting i støbeskeen på affaldsområdet......

Vores nuværende teamchef gerne vil have en mindre rolle i organisationen, og derfor leder vi efter en ny teamchef for affald og serviceområdet, der har mod på at stå i spidsen for både udvikling og driften af Roskilde Festivals affaldshåndtering og service.

Så kunne du tænke dig at varetage ledelsen af en række skarpe fagligheder på affaldsområdet, vigtige tværgående samarbejder og dermed styrke vores bestræbelser på fx at optimere vores affaldsløsninger til nye standarder, så læs videre her:

 

Om rollen som teamchef

Team Affald & Genbrug og Bad- & Toiletservice består af en række teams, som hvert ledes af en frivillig teamleder. Hvert team består af frivillige med ansvar for de enkelte opgaver.

Som frivillig teamchef er den vigtigste opgave at lede teamlederne og sikre, at der udvikles i den rigtige retning i tæt samarbejde med forskellige tværgående funktioner.

Udover ledelsen af teamledere bliver du også en del af Divisionsledelsen for Divisionen ’Deltagere,’ som er en af Roskilde Festival fem divisioner. Det betyder en bred kontaktflade til hele organisationen bag Roskilde Festival, hvor samarbejdet på tværs er helt afgørende for et godt resultat.

En særlig tæt intern samarbejdspartner bliver Roskilde Festivals team og 'program’ for grøn omstilling, som understøtter, at Roskilde Festival som helhed bliver så grøn og cirkulær som muligt.

 

Om dig

Det er ikke et krav, at du er specialist i affald, men interesse for og viden om området, er naturligvis en fordel. Vigtigst er det, at du har lyst til opgaven med at lede vores teamledere og synes, at ledelse af forandring er spændende.

Det er ikke en lille opgave, og du skal være forberedt på, at der vil være en del mødeaktiviteter. Vi sammenligner det ofte med at være dedikeret inden for en sportsgren, med træning et par gange om ugen og kamp i weekenderne. Men det er både sjovt og givende at være med.

Du kan læse mere om Roskilde Festivals ambitioner om at være en cirkulær festival i vores ressource- og affaldsplan her: cirkulaer-festival_ressource-affaldsplan.pdf (roskilde-festival.dk)

 

Send os en kort ansøgning

Hvis du tænker, at rollen er noget for dig, så skriv til os og fortæl lidt om dig selv og hvorfor du synes, at det ville være et godt match senest d. 6. oktober 2023. Du skal skrive til Divisionschef Henrik Bondo henrik@roskilde-festival.dk.

Du er også velkommen til at skrive, hvis du har spørgsmål og gerne vil høre mere. Vi regner med at tage nogle uformelle samtaler frem til uge 42.

SPROGKRAV: Dansk

 

Brænder du for frivilligpleje lige som os? Er dit hjerte varmt, mens du holder hovedet koldt? 

OM ROLLEN 

Som HR Medskaber i Programsikkerhed bliver du en del af Roskilde Festivals helårsfrivillige - en gruppe af ildsjæle, der er dedikeret til festivalen 365 dage om året. Og ikke mindst bliver du en del af vores lille fællesskab i det store fællesskab: HR & Logistik teamet, som er en samling dedikerede, søde og sjove mennesker, som ’går til Roskilde’, mens andre går til fodbold og som sætter fællesskab og frivilligpleje i højsædet. Om mandagen, i hverdagen, året rundt. 

Som HR Medskaber understøtter du Programsikkerheds Teamleder HR & Logistik, indgår i et tæt samarbejde med vores HR & Logistik team og har til primære opgave at skabe gode rammer for, at de frivillige får og har en god oplevelse. Du støttes af og sparrer med Teamleder og andre HR Medskabere. 

Du er medansvarlig for rekruttering og onboarding af frivillige indenfor scenesikkerhed og crowd safety til scenerne på Roskilde Festival. Din absolut fornemmeste opgave er at sørge for, de frivillige bliver taget godt imod og fra start til slut er velinformerede om deres rolle og dens vilkår. Dette indebærer blandt andet at sikre, at de frivillige bliver korrekt registreret i frivilligportalen People, informeret om kurser og informationsmøder samt generelt at bidrage til en konstruktiv forventningsafstemning ift. at være frivillig hos os i Programsikkerhed. 

Du samarbejder og sparrer tæt med HR & Logistik teamet i planlægningsfasen, mens du under afvikling vil være primært tilknyttet et af vores tre HR-kontorer og have vagter som HR Supervisor dér. 

Under selve festivalen er du en central rolle for de frivillige og sørger for at tjekke dem ind til deres vagter, tage imod sygemeldinger og have en positiv og konstruktiv kommunikation med dem for at sikre dem en god oplevelse som frivillig på Roskilde Festival. 

OM DIG 

Du skal først og fremmest have lyst og tid til at lave festival og frivilligpleje sammen med os hele året. 

Derudover skal du: 

  • være en holdspiller, der er god til at samarbejde og klar til at give et ekstra nap med de dage, hvor dine medfrivillige har brug for det 
  • også kunne arbejde selvstændigt, for vi har en turnusordning, hvor vi skiftes til tjekke vores fælles mail og besvare og håndtere henvendelserne fra de frivillige 
  • være bosiddende, så du kan deltage i vores fælles arbejdsmøder på Frederiksberg og i Roskilde. Vi holder ét obligatorisk arbejdsmøde om måneden, pt. den første mandag i måneden. 
  • kunne starte i vores team i november 2023 
  • være fortrolig med Office pakken (herunder Word, Excel, PowerPoint, SharePoint og Teams) og have egen bærbar computer, som du kan medbringe til arbejdsmøderne 
  • have en nysgerrig tilgang til IT, for der vil være nye programmer, termer og procedurer at lære. Vi giver dig selvfølgelig en god introduktion med sidemandsoplæring, og du er aldrig alene i vores team. 

HR Medskaber er en rolle med en helårlig frivillig indsats, hvor du skal regne med et engagement på 100+ timer fordelt over hele året – før, under og efter festivalen. 

SEND EN ANSØGNING TIL OS 

Kan du sagtens se dig selv som HR Medskaber og som en del af vores team, så send en motiveret ansøgning og dit CV snarest muligt til teamleder Majken Andersen på majken.andersen@roskilde-festival.dk. Du er også velkommen til at skrive, hvis du gerne vil høre lidt mere først. 

Vi glæder os til at høre fra dig! 

Team Programsikkerhed er sikkerhed og værtskab ved Roskilde Festivals musik- og kunstscener. Organisatorisk hører vi hjemme i divisionen Deltagere, hvor sikkerhed, serviceopgaver og dialog med deltagerne på Roskilde Festival ligger. 

Synes du, det kunne være sjovt at indgå i ledergruppen for Team Barer på Roskilde Festival og være med til at drive udviklingen af et kerneområde på festivalen? Vil du have højt til loftet og fede oplevelser sammen med en masse andre engagerede frivillige? Så er det måske dig, vi leder efter!

Du kommer til at indgå i lederteamet i Team Barer, som er en del af Handel og Gastronomi-divisionen. Vi er pt. to teamledere og søger to til. De i alt fire teamledere driver sammen med fire fagledere al planlægning og afvikling for ca. 2.100 frivillige, som er fordelt på ca. 10 barer og 20 ølsalg. Vi er ca. 700 festivalfrivillige i barerne, mens de sidste 1.400 dækker ølsalgene via foreninger, som vi samarbejder med. De fire teamledere er delt op i to partnerskaber, så to teamledere har primær fokus på barer og to på ølsalg. Men vi er sammen om ansvaret, og med fagledere for opbygning, frivillige, produkter og identitet er vi i fuld gang ved at bygge festivalens mest velsmurte maskine.

Rollen, som er en helårsrolle, indebærer ansvar for planlægning og afvikling for alle festivalens egne barer og ølsalg. Vi har delt det op i tre hovedområder, og du vil have opgaver i og indflydelse på alle tre:

1. Strategi, økonomi & sortiment

2. Frivillige og organisation

3. Planlægning, opbygning/nedtagning og eksekvering

Det betyder, at vi varetager 

  • ledelsesansvar for barer / ølsalg, inkl. at drive vores årshjul frem mod hver afvikling
  • ledelsesansvar for selve afviklingen
  • økonomi & administrative opgaver
  • kommunikation med interessenter på og uden for festivalen
  • udvikling af Team Barers fremtidige rolle

Vi forventer, at du

  • kan se dig selv som leder for ledere (erfaring med ledelse er et stort plus, men ikke en betingelse)
  • har et stort personligt drive, og mod på at tale med alle typer mennesker
  • kan fungere selvstændigt og i teams, og synes at ledelse er spændende
  • bidrager aktivt til løsningen af alle opgaver, der stilles undervejs
  • kan bruge de timer det tager, inklusive møder i Roskilde og København
  • er indstillet på at være til stede under hele festivalen

Vi tilbyder dig

  • en central lederrolle på Roskilde Festival
  • en oplevelse for livet, samtidig med at du støtter et godt formål
  • at blive en del af en meget engageret gruppe frivillige
  • masser af ledererfaring til CV’et og mulighed for at blive certificeret frivillig-leder
  • masser af sociale events før, under og efter festivalen
  • adgangstegn til festivalen inkl. frivilligområde, særlig overnatning, ekstra gæstearmbånd og andre privilegier

Du vil hele vejen få støtte og sparring fra dine nye kolleger i vores teamlederteam samt andre erfarne ledere i Team Barer. Og det er vigtigt at forstå, at man ikke skal gøre det hele selv, men at man er en del af et team, som alle løfter i flok. Skal du være med? Så skynd dig at skrive lidt om dig selv til mikkel.jungfalk@roskilde-festival.dk. Vi afholder samtaler løbende og har kick-off for RF24 i starten af oktober.

ALDERSKRAV: min. 18 år

SPROGKRAV: Dansk

 

Synes du det kunne være sjovt at drive ”din egen” bar på Roskilde Festival? Og har du mod på store armbevægelser, højt til loftet og fede oplevelser sammen med en masse andre engagerede frivillige? Så er det måske dig vi leder efter!

Du kommer til at indgå i teamet af frivillige ledere i Team Barer, som er en del af Handel & Gastronomi-divisionen. 

OM OPGAVEN

Det er en helårsrolle, som indebærer ansvar for planlægning og drift af en af festivalens barer, herunder:

  • Budgettering og omkostningsstyring
  • Rekruttering og vagtplanlægning
  • Design, opbygning og nedtagning af bar
  • Udvikling af menu
  • Leverandørhåndtering og varebestilling
  • Kommunikation med frivillige og andre interessenter

Du vil have 2-4 helårsfrivillige ledere i dit team til at hjælpe dig. Det er ikke en opgave man kan løse alene. Det allervigtigste er dit engagement.

VI FORVENTER AT DU

  • kan se dig selv som leder (erfaring med ledelse af bar el.lign. er et plus, men ikke en betingelse)
  • har et stort personligt drive og mod på at tale med alle typer mennesker
  • kan arbejde selvstændigt og i teams, og synes at projektledelse er spændende
  • bidrager aktivt til løsningen af alle de opgaver, der stilles undervejs
  • kan bruge de timer det tager, inklusive møder i Roskilde og København i løbet af året
  • er indstillet på at være til stede under hele festivalen (inklusive dagene før og efter musik).

VI TILBYDER DIG

  • en oplevelse for livet, samtidig med at du støtter et godt formål
  • at blive en del af en meget engageret team af frivillige
  • en grundig, praktisk oplæring i at drive en Roskilde-bar
  • mulighed for at blive certificeret frivillig-leder, og masser af dokumenteret ledererfaring til CV’et
  • masser af sociale events før, under og efter festivalen
  • adgangsbånd til festivalen inkl. frivilligområde, inklusive adgangsbånd til din partner og børn, særlig overnatning samt andre privilegier (Ansvarlig365)

Du vil hele vejen få støtte og oplæring fra dine teamledere og andre erfarne ledere i Team Barer. Og det er vigtigt at forstå, at man ikke skal gøre det hele selv, men at man er en del af et team, som alle løfter i flok.

SKAL DU VÆRE MED?
Hvis det lyder som dig, så skynd dig at skrive lidt om dig selv til henrik.ehlert@roskilde-festival.dk.

Vi afholder samtaler løbende.

Team Barers cocktailbarer består af ca. 50 frivillige ledere og 600 frivillige. Vi er en del af Roskilde Festival og alt overskud går til festivalens formål. Team Barer hører hjemme i Handel & Gastronomi, og vi driver Apollo Bar, Bar 2, B’ARTIST, EXBAR, Grand Stand
Bar, Piripi Bar, The BAR’N og TimBar.