Vær en del af en ambitiøs indsats mod madspild på Roskilde Festival 2022
Om madspildsindsatsen
Roskilde Festival har de seneste 12 år indsamlet og uddelt overskudsmad i forbindelse med afvikling af festivalen. I år er det det tredje år, hvor Rub & Stub, i tæt samarbejde med FødevareBanken, skal stå for koordineringen og gennemførelsen af Roskilde Festival madspildsindsats. Det er en indsats, hvor al overskudsmad fra festivalen bliver indsamlet, håndteret, evt. tilberedt og afslutningsvist uddelt til sociale organisationer. I det store billede skal indsatsen mindske festivalens madspild, reducere festivalens samlede CO2-udledning og sidst, men ikke mindst sikre, at bodernes og festivalens overskydende fødevarer videredistribueres og kommer socialt udsatte til gode.
I 2018 indsamlede vi næsten 20 tons overskudsvarer, i 2019 indsamlede vi godt 23 tons.
Helt konkret: indsatsen som helhed
• Madspildsindsatsen forløber mellem 3. juli og 8. juli 2022
• Vi indsamler overskudsmad fra alle boder på festivalen
• Der er mange forskellige frivillige tilknyttet indsatsen: chauffører/indsamlere, registreringsfrivillige, køkkenledere, køkkenhjælpere, mm.
• Tilsammen skal vi indsamle, registrere og sortere, forarbejde og videredistribuere festivalens overskudsmad.
• Den overskydende mad distribueres til forskellige sociale organisationer (herberger,
væresteder, mv.) over hele landet
• Madspildsindsatsen har hovedkvarter på ZBC, Maglegårdsvej i Roskilde
En madindsamler/chauffør skal…
• være fyldt 18 år
• have kørekort B
• være stærk og villig til at løfte meget
• køre rundt til fx festivalens madboder og indsamle overskudsmad
• løse praktiske og evt. køkkenrelaterede ad hoc opgaver i hovedkvarteret
• distribuere overskudsvarer til lagre og sociale organisationer
• starte og slutte alle sine vagter på ZBC, Maglegårdsvej i Roskilde
Vagterne
• Min. 24 timer fordelt på 3 vagter inkl. en oplæringsvagt
• Vagt 1 (oplæring): 28. juni 2022 10.00-14.00. Oplæringsvagten er ca. 4 timer
• Vagt 2: 3. juli 2022 07.00-19.00
• Vagt 3: 4-7 Juli 2022 09.00-17.00. (Dato tildeles ved tilmelding)
Det med småt: vilkår og betingelser
• For at kunne blive madindsamler/chauffør skal du være fyldt 18 år og kunne deltage, som defineret ovenfor i afsnittet ’Vagterne’.
• Du tildeles 1 akkreditering (et armbånd) til festivalen, der gælder alle 8 festivaldage
• Du tildeles drikkekuponer og madkuponer
• Du får adgang til Volunteers Village og får mulighed for at bo på medarbejdercamping på
Volunteer Camping Darup Idrætscenter. Hver enkelt adgang til Volunteer Camping Darup
Idrætscenter er personlig og tildeles dig gennem din individuelle akkreditering til festivalen
• Hvis du accepterer tilbuddet om at bo i Volunteer Camping skal du booke en plads via
din people profil, som du tildeles ved tilmelding som frivillig. Har man booket en plads,
men ikke bruger uden at afmelde kan man blive opkræve et no-show fee.
• Hvis du udebliver fra en eller flere vagter uden aftale med din kontaktperson hos Rub &
Stub, kan vi på den baggrund inddrage dit armbånd. Rub & Stub vil i sådan tilfælde
informere Roskilde Festival om din udeblivelse, og Roskilde Festival kan fremsende krav
om betaling af en kontrol-afgift på 3.500 kr.
• Hvis du bliver syg, skal du kunne fremvise en lægeerklæring (evt. fra samaritterne på
Roskilde Festival) og omgående meddele det til din kontaktpersoner hos Rub & Stub og
aflevere/klippe dit armbånd
• Gennem Roskilde Festival er du dækket af lovpligtig arbejdsskadeforsikring. Denne
forsikring dækker dig, når du arbejder på Roskilde Festival i perioden 27. juni 2022-8. juli
2022.
Vil du være med?Kan du se dig selv som en del af indsatsen, eller har du spørgsmål, som du lige skal have svar på inden du siger endeligt ja?
Så tag fat i Maria Abrahamsen fra Rub & Stub:
E-mail:
maria@spisrubogstub.dkTlf. nr.: 2343 5640