SÅDAN BLIVER KUNSTEN KURATERET PÅ ROSKILDE FESTIVAL

PUBLICERET TORSDAG 27.6.2019

Fokus er ofte mest på festivalens musikprogram, men samtidens kunst har altid været en integreret del af Roskilde Festival. Kunsten på Roskilde er noget helt særligt – og det er der flere gode grunde til. Vi har talt med tre af festivalens kuratorer om, hvad det er, der gør kunsten på festivalen speciel, og hvad du kan opleve i år.

Men hvad er en kurator egentlig, og hvad er kuratorens opgave? Som festivalkurator Daniel Toke Hansen forklarer, så kan det meget forenklet forklares på denne måde:

”Ligesom der er bookere, der booker musik, så er der nogen, der booker kunstnere og talks.”

Denne forklaring er dog på ingen måde udtømmende for festivalkuratorernes opgaver, som en anden af festivalens kuratorer Marie Braad Larsen uddyber:

”Kuratoren er med til at udvikle retningslinjerne for festivalens tematik og udtryk og til at udvælge årets kunstnere. Det er derfor ofte kuratorerne, som tager kontakt til kunstnerne med et forslag om et kommende samarbejde. Her starter dialogen og de spæde skridt til et nyt projekt. Som kurator fungerer man også som sparringpartner for kunstnerne. Det er os, der kender festivalens præmisser og festivaldeltagerne. Vi kan rådgive kunstnerne og er i nogen grad med til at forme en ide eller et værk, så det passer til festivalen - både i forhold til tema, udfordringer med vind og vejr samt publikums interaktion, som jo er anderledes på festivalen end på et museum eller galleri.”

Et unikt udstillingsrum

Der er stor forskel på at skabe kunst til mere traditionelle udstillingssteder, og så den kunst der skal skabes til Roskilde. De unikke fysiske rammer og interaktionen med publikum skaber nemlig nogle særegne forudsætninger for den kunst, festivalen ønsker at præsentere. Daniel Toke Hansen forklarer det på følgende måde:

”Vi er en jo modsætning til det hvide galleri, som man måske kender fra storbyerne, hvor man kommer ind, og man kun må kigge, ikke røre, og man dårligt nok må stille spørgsmål. Det er vi slet ikke. Vi vil jo gerne have, at man er aktivt deltagende, at værket vækker spørgsmål, og man reflekterer over det. Og hvis man kan deltage, er det endnu bedre.”

Marie Braad Larsen supplerer:

”Festivalens publikum er meget nysgerrige og vil gerne interagere med værkerne på en meget følende og kropslig måde. Værkerne skal derfor kunne rumme denne interaktion, da publikum på festivalen er i meget direkte kontakt med værkerne. Vi vil gerne give adgang til kunst på en anderledes måde, da vi netop ikke er et museum eller en kunstinstitution, hvor værkerne skal passes og bevares for fremtiden.”

Ziggy & the Starfish, videoinstallation af Anne Duk Hee Jordan

Kunsten i bevægelse på Roskilde

At rammerne for kunsten er nogle lidt andre, end kunstnerne er vant til, stiller nogle usædvanlige krav til arbejdet. Derfor er en stor del af kuratorernes opgave også at klæde kunstnerne på, så de forstår opgaven og de udfordringer, de står over for på festivalen.

Festivalkurator siden 2015, Brian Ulbrichsen, sætter udfordringen på spidsen:

”Med et glimt i øjet fortæller jeg kunstnerne, at værkerne skal kunne tåle at blive pisset på og flået i for at give dem en idé om, hvilken kontekst de indgår i.”

Til gengæld giver det at skulle skabe et værk til Roskilde også nogle særlige muligheder, da der er masser af rum for at udvikle og tænke ud af boksen:

”Projekterne er ofte meget eksperimenterende. Der er mange kunstnere, der benytter sig af muligheden for at prøve nogle ting af, som de normalt ikke har mulighed for, fordi rammerne er helt anderledes. Vi er meget åbne over for, hvis kunstneren kommer med en mærkelig eller skør idé. Vi prøver at være imødekommende og ser, om det ikke kan lade sig gøre på den eller anden måde,” siger Brian Ulbrichsen.

Det kan Marie Braad Larsen nikke genkendende til:

”Som kunstner og kurator på Roskilde Festival kan man få lov til at tænke værkerne nogle helt nye steder hen, fordi vi kan tillade os at stille nogle andre krav til kunsten – værkerne skal leve under festivalen, og her bliver de ofte nydt og oplevet i fulde drag, nogle gange til der ikke er mere tilbage af dem.”

En helt særlig oplevelse at bidrage til festivalens kunstprogram

Det er ifølge Marie Braad Larsen, Brian Ulbrichsen og Daniel Toke Hansen også en del af grunden til, at det er så spændende at være kurator på Roskilde. Udfordringerne er mange, og der er aldrig noget, som gøres på helt samme måde som sidste år. Men når projekter lykkes, og det hele går op i en højere enhed, så er det alt besværet og de mange timer værd. Kuratorerne sætter ord på det på følgende måde:

”Noget af det mest spændende ved at være kurator på Roskilde Festival er at kunne være med til at skabe nye overraskende værker i dialog og samarbejde med kunstnerne. Man kan tænke stort og afprøve ideer – nogle gange lykkedes en ide, og nogle gange gør den ikke – men der er plads til eksperimentet. Det er også sjovt og spændende, når vi udvikler værkerne, og når noget helt nyt opstår i samtalen. Den helt store glæde er selvfølgelig, når det lykkedes at skabe noget, der overrasker og rør noget i publikum.” – Marie Braad Larsen

”For mig er det mest spændende mødet med kunstnerne og udviklingen af nye projekter, som man ikke helt ved, hvordan vil ende. Men hvor forløsningen kommer, når det eksekveres, og det hele går op i en højere enhed.” – Brian Ulbrichsen

”Det mest spændende er, at man kan få lov til at kreere nogle projekter, som man ikke normalt ville få lov til. Vi er jo alle sammen frivillige, og nogle arbejder med kuratering i deres dagligdag. Det gør jeg ikke, så det er et rum for at være kreativ i og lave nogle mega fede og spændende projekter.” – Daniel Toke

Projekter på årets festival

Men hvad er det så for nogle fede projekter, man kan opleve på festivalen år? Det kan man selvfølgelig læse mere om på festivalens website, hvor kunst og aktivisme i år har fået sin helt egen sektion under programmet. Her kan du komme i dybden med de mange spændende værker, performances, happenings og talks, som indgår i årets program.

De tre kuratorer forklarer her om de projekter, de hver især er involveret i:

Brian Ulbrichsen:

”Jeg er involveret i fire af de projekter, som en af de eksterne kuratorer, vi samarbejder med i år, Solvej Helweg Ovesen, har inviteret ind. De fire projekter var på Riga Biennalen sidste år og var samlet i et projekt kaldet Sensorium. Det kan bedst forklares som et sanselaboratorium.

Sensorium omfatter projekterne Smeller’s Corner af Sissel Tolaas, der har lavet en duftvæg med 50 dufte fra hele verden. Det kan opleves i Glorias foyer.

Så er der Ziggy & the Starfish, som er en videoinstallation af Anne Duk Hee Jordan. Her lægger man sig op i en vandseng og kigger op på et lærred, hvor der kører en film om parringslegen hos bløddyr i havet – der påvirkes af klimaforandringerne.

I det tredje projekt kører Marisa Benjamim rundt på festivalpladsen på en Christiania-cykel med et blomsterlaboratorium, hvor hun har skabt en detox-drink, man kan smage. Det sidste projekt er Ambereum, som er et nyt område mellem Art Zone og Arena med performances, soundscapes og DJ’s, hvor der om dagen er rum til at komme ned i tempo og dyrke det spirituelle, mens områdets tempo ændres om aftenen og bliver mere klub-orienteret.

De to første projekter optræder, som de gjorde i Riga, mens de to sidstnævnte er tilpasset festivalen, med afsæt i værkerne fra Riga.”

Daniel Toke Hansen:

”Jeg er bl.a. ansvarlig for talk’en med aktivisten Micah White, der har været med til at starte Occupy Wall Street-bevægelsen. Han har en utrolig og fantastisk viden, men han er faktisk også en person, der er ude at gøre noget for aktivisme. Han står bag en workshop, hvor han vil prøve at involvere publikum i det omfang, han nu kan. Nogle gange er der bare nogle eksperter, som ved, hvordan man kan sætte skub i de handlinger, og det tror jeg, at Micah White han kan.”

Marie Braad Larsen:

”Jeg har været med-kurator på et værk af den schweiziske kunstner Claudia Comte, som også er aktuel med udstillingen I Have grown Taller from Standing with Trees på Copenhagen Contemporary. Claudia Comte præsenteres derfor også i samarbejde med C.C., og kunsthallen er vores samarbejdspartner og medvært. Claudias værk til Roskilde Festival hedder ME WE og er en gigantisk installation bygget op af udvalgte træstammer fra de schweiziske skove. Installationen er cirka 6 meter høj og 30 meter lang, så den kommer til at trone over festivalpladsen og nærmest agerer port ud mod campingområdet."

"Man kan sige, at ME WE er festivalens tema omkring solidaritet kogt helt ind til benet. Her er det negativt ladede og antisociale Us and Them skiftet ud med et ”jeg” og et ”os”, som kalder på nye fællesskaber i stedet for at splitte dem ad. Jeg tror, installationen ME WE vil blive årets samlingspunkt, hvor man kan tage sig en pause ind imellem festivalens hæsblæsende, og spændende kunst og musikoplevelser – et sted hvor man kan hygge sig med sine venner og skabe nye bekendtskaber for foden af de høje træstammer.”

Ambereum, Viron Erol Vert

Kuratorernes egne anbefalinger

Der er meget at vælge i mellem, og fristelserne er mange. Men hvad glæder kuratorerne sig egentlig selv til at opleve udover deres egne projekter:

Brian Ulbrichsen:

”Hvis jeg skal anbefale noget, kunne det være samarbejdet mellem Det Kongelige Ballets dansekompagni Corpus og bandet Baby In Vain, som bl.a. kan opleves på Gloria onsdag 17.30. Det er et sindssygt spændende projekt, hvor tung rock kombineres med moderne dans. Jeg vil også opfordre til at tjekke talk-programmet, hvor nogle af de musiske kunstnere blandt andet kommer ned.”

Daniel Toke Hansen:

”Jeg glæder mig i hvert fald til Ambereum, som bliver helt vildt flot. Det er rummeligt stort og spændende og et frirum, hvor man kan tage en pause og opleve noget anderledes.”

Marie Braad Larsen:

”Jeg er meget spændt på at opleve og smage på Søren Aagaards værker, som serveres fra
hans apokalyptiske food truck. Søren Aagaards er både uddannet kok og kunstner og kaster et kritisk blik på vores privilegerede mad- og forbrugerkultur; vi vil gerne være bæredygtige, men vi vil samtidigt have alt, hvad hjertet kan begære og ikke gå på kompromis.

Jeg vil helt sikkert også besøge Niels Bohr Institutet og CERNs Science Pavillion på festivalen. Et samarbejde mellem to forskningsinstitutioner i særklasse, som jeg ikke tror, at særligt mange af festivaldeltagerne har stiftet bekendtskab med før. Jeg tror deres workshops og program bliver super spændende og nørdet på den helt rigtige måde! Hvem vil ikke gerne lære om dark matter og universets oprindelse?!”

Brian Ulbrichsen er uddannet som Cand.Design fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler For Design i København og arbejder til hverdag som udstillingsdesigner og installationskunstner. Han har været kurator på Roskilde siden 2015.

Daniel Toke Hansen har en bachelor i performance design og en kandidat i digitalt design og kommunikation fra ITU og har arbejdet med experience design i et digitalt design bureau.

Marie Braad Larsen er Bachelor i Fine Art fra Chelsea College of Art and Design og kandidat i Visuel Kultur fra Københavns Universitet og arbejder til daglig som koordinator for Copenhagen Art Hub.