ER POST-APOKALYPTISK STREETFOOD EN TING?

PUBLICERET MANDAG 20.5.2019

En rusten streetfood-truck, halvt nedsunket i gruset på festivalpladsen. Bemalet, ramponeret og dækket af store dynger af tang, der hænger ned. Inde i vognen flimrer en TV-skærm, og plastikinteriøret er smeltet. Vognen ligner noget, der har overlevet dommedag, og som kigger tilbage på os fra en fremtid, hvor det hele er brudt sammen efter, at isen er smeltet og havene steget.

Den danske kunstner Søren Aagaard, der også er uddannet kok, har gennem en årrække arbejdet med mad som sit emne og materiale. Vores madkultur fortæller, ligesom samtidskunsten, en masse om vores samfund, og den tid vi lever i. Den nuværende gastronomiske bølges besættelse af det autentiske og lokale, og mytologiseringen af kokke-geniet, spejler en lang række af kunstens virkemåder og klicheer. Virkemåder og klicheer, som kunsten har brugt de sidste 100 år på at udfordre, men som stadig er spøger over alt.

Lige nu er økologi og årstidernes lokale råvarer i høj kurs, men det er streetfood samtidig også: vietnamesisk, mexicansk, fransk og japansk, lige op og ned ad hinanden. Med de hundredevis af streetfood-vogne og deciderede streetfood-haller, der er skudt op over hele Danmark, er der tilsyneladende ingen grænser for, hvor meget streetfood vi danskere kan indtage.

Ved de små kulisseagtige boder med eksotiske, håndholdte snacks og mere eller mindre etnisk type-castede ansatte, kan man drømme sig til et fjernt madmarked – med den luksus at kunne bestille på dansk og betale med MobilePay. Opleve det fremmede uden af behøve at rejse ud – eller at de fremmede for alvor skal komme her!

Vi vil på den ene side gerne se klimakatastrofen i øjnene og handle ansvarsfuldt, men vi vil også gerne spise det bedste af det bedste – og måske er en rigtig god restaurantoplevelse ligefrem en rejse værd, som Michelin Guiden skriver om de trestjernede restauranter.

Med land art-skulpturen Hawwāh, der er skabt specifik til Roskilde Festival, tematiserer Søren Aaagard den komplekse problemstilling, der ligger i på den ene side gerne at ville leve ansvarligt og bæredygtigt, og på den anden side nødigt at ville give afkald på eksotiske kulinariske oplevelse eller andre ting i det hele taget. Og at have den luksus ikke at behøve det, modsat mange andre.

Udover Hawwāh, der altså kan opleves på selve festivalen, er Søren Aagaard under årets Roskilde Festival tillige aktuel med udstillingen SommerMuseet for Samtidskunst i Roskilde. I udstillingen vises både videoværker, installationer og en række helt nye skulpturelle værker. Gennem værkerne i udstillingen og via en række madlavningskurser, der foregår i udstillingsrummene, undersøger Aagaard nøgleaspekter af vores forhold til mad og kunst.

Samtidig med at man lærer at sylte- og fermentere, diskuteres også tanker om det lokale og det autentiske, om forråd og forberedelser til trange tider, om det umuligt komplekse i ønsket om at spise sundt, lokalt og efter årstiderne – og samtidig at vide, at det er en luksus, der ikke er alle forundt.

Søren Aagaard biografi

Søren Aagaard er en dansk billedkunstner født i 1980 og baseret i København. Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og Konsthögskolan i Malmö. Han har tidligere udstillet på bl.a. Berlin Biennalen, Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam og Den Frie udstillingsbygning. Søren Aagaard er desuden medgrundlægger af udstilingsstedet YEARS.

Henter...