Det Cirkulære Laboratorium
Vi udvikler fremtidens cirkulære løsninger og viser vejen mod mere bæredygtig adfærd.
PUBLICERET TIRSDAG 3.1.2023
Tekst: Julie Hindkjær, frivillig webjournalist i Roskilde Festivals Mediehus
På Roskilde Festival 2022 fik 28 vidt forskellige virksomheder som de første adgang til 130.000 festivaldeltagere, nye netværk, mulige investorer, ressourcer og ikke mindst nye idéer til deres grønne løsninger gennem Det Cirkulære Laboratorium.
I år slår vi endnu en gang dørene op til laden på campingområdet F, hvor Det Cirkulære Laboratorium har base. Her kan unge iværksættere få trykprøvet deres grønne forretningsmodeller, idéer, produkter og designs, og du har nu muligheden for at blive en del af Det Cirkulære Laboratorium på Roskilde Festival 2023.
Men hvem er de virksomheder, der kan prøve deres tanker af i Det Cirkulære Laboratorium, og hvilke indsigter tager de med sig? Her kan du møde fem virksomheder, der havde base i laden på campingområdet under Roskilde Festival i 2022.
Hvem leder vi efter?
Vi søger unge iværksættere i alderen 16 til 30 år, der ligger inde med nøglen til en cirkulær fremtid, og som ønsker at teste den på en unik og lettilgængelig platform.
I dette afsnit kan du læse alt om, hvad vi lægger vægt på.
Der er deadline for ansøgninger den 19. januar, og du kan læse alt om ansøgningsprocessen hér.
BærTex upcycler stykker af tekstil, som normalt bliver smidt ud eller sendt til forbrænding. Tekstilerne laves om til plader, som BærTex skærer designs ud af, så de kan bruges i forskellige sammenhænge. Her kan du møde BærTex' CEO, Mathias Rolf Jensen, som grundlage virksomheden i 2020.
Tekstilaffald får nyt liv hos BærTex
”Det første design, vi har lavet, er en dråbeformet lampe, der består af plader lavet af genanvendt tekstiler. Ved at genanvende aflagte tekstiler, som ellers bliver brændt, sparer vi kloden for udledningen af enormt meget CO2,” fortæller Mathias Rolf Jensen.
Respons og eksponering gennem Det Cirkulære Laboratorium
”Jeg kan vise folk, at det aflagte tøj faktisk kan blive til noget nyt, pænt og funktionelt. Så kan jeg få masser af respons fra festivaldeltagerne, som er den generation, der skal være med til at bære de her koncepter videre,” fortæller Mathias Rolf Jensen.
BærTex vil have, at man forlænger tøjets levetid
”Du skal altid reparere dit tøj, inden du smider det ud. Man skal altid forlænge tøjets levetid, på hvordan end hvilken måde man vil gøre det, inden det havner hos os som tekstilaffald,” fortæller Mathias Rolf Jensen.
Hvad er Det Cirkulære Laboratorium?
Det Cirkulære Laboratorium er skabt i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Tuborgfondet, og det skal understøtte unge iværksætters arbejdsproces i både at udvikle deres grønne innovative løsninger og give dem mulighed for at kunne teste dem på Roskilde Festival.
Julie Boye-Hansen er indehaver af Kombucha Time, som hun grundlagde i 2017. På festivalen havde Kombucha Time bod i forlængelse med virksomheden Bite, som startede et samarbejde via Det Cirkulære Laboratorium.
Fra restprodukt til sundt og bæredygtig læskedrik
”Vi anvender restprodukter fra Bite, som vi så fermenterer og laver til kombucha i forskellige smagsvarianter. Vi tilbyder vores kombucha som et sundere og mere bæredygtigt alternativ, for når vi i samarbejde med Bite bruger deres restprodukter, så får vi mange liter drikkevarer ud af få produkter helt uden at udnytte nye ressourcer,” fortæller Julie Boye-Hansen.
Festivalgæster har indflydelse på smagen
”Vi får muligheden for at teste vores nye kombucha-smagsvariant, så vi kan finde ud af, hvilken smagsprofil folk ønsker. Samtidig bliver vi eksponeret for en masse forskellige mennesker, men vi får også nogle umiddelbare holdninger og nogle præferencepunkter, som vi kan gå videre med,” fortæller Julie Boye-Hansen.
Kombucha Time tror på det reneste produkt
“Hos Kombucha Time tilsætter vi ikke noget, efter at fermenteringsprocessen er startet, fordi vi tror på det reneste produkt som muligt. Så siger vi også: ”It’s always kombucha time!”,” fortæller Julie Boye-Hansen.
Sharing is caring, så vi prøver at putte mere empati ind i modeforbruget
Sharedrobes er en cirkulær garderobe-app, hvor brugerne cirkulærer og bytter tøj med hinanden. Man kan uploade hele sin garderobe for at få overblik, sættes outfits sammen og udvælge, hvad man vil bytte videre. Og på Det Cirkulære Laboratorium var der fysisk feedback til en digital platform.
Et fysisk format testet på festivalen
”Det, der er fedt for os ved at være med i Det Cirkulære Laboratorium, er at vi får testet det, vi gør digitalt, i et fysisk format, hvor vi har en startgarderobe med på festivalen med doneret tøj. Så kan festivaldeltagere komme med deres tøj, som de ikke får brugt, og bytte det til noget tilsvarende tøj. Vi får lov til at se, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør, og så får vi også feedback på den platform, som vi allerede har,” fortæller Maria Clemmensen, CEO og stifter af Sharedrobes.
Tøj bliver til valuta hos Sharedrobes
”Hvor second-hand handler om, at vi køber fra hinanden, handler Sharedrobes om, at vi i stedet skal bruge vores tøj som valuta. Så når vi fjerner det finansielle element, kan det være, at vi kan få folk til at købe mindre tøj,” fortæller Maria Clemmensen.
Sharedrobes ønsker, at man deler fremfor at købe tøj
”Vores mission er at gøre det at dele garderober så normalt som at købe nyt tøj. Sharing is caring, så vi prøver at putte mere empati ind i modeforbruget,” fortæller Maria Clemmensen.
Det hjælper os enormt meget at få testet vores produkt!
Tempty Foods blev skabt 2021 i samarbejde mellem Ana Pejic, Cecilie Engvang Lund og Martina Lokajova. I løbet af Roskilde Festival 2022 blev Tempty Foods travlt besøgt af madglade festivalgæster.
Plantebaseret alternativ
”Vores produkt er baseret på mycoprotein, og det er et nyt alternativ til både kød og tofu. Mycoprotein er protein, som er lavet ved fermentering med svampespore, og vi bruger det som en af råvarerne i vores blanding med forskellige plantebaserede ingredienser. Og så former vi det, så folk hurtig og nemt kan bage eller stege det på panden. Vores produkt kan erstatte kødet i hvilken som helst ret,” fortæller Ana Pejic.
Festivalgæster som smagsdommere
”Det hjælper os enormt meget at få testet vores produkt! Lige nu laver vi forskellige smagsprøver, så vi kan finde ud af, hvilket produkt vi skal gå videre med på markedet,” fortæller Ana Pejic.
Tempty Foods ønsker flere plantebaseret måltider
”Når vi producerer vores produkt, kræver det meget lidt CO2, og hvis du sammenligner det med produkter såsom hakket oksekød, så kræver vores produkt 34 gange mindre CO2 pr. kilo. Hvis man spiser vores produkt eller andre plantebaserede produkter bare én eller to gange om ugen, så ville det spare en masse CO2-udledning,” fortæller Cecilie Engvang Lund.
VAER er en tekstil upcycling-startup, der laver sneakers af tekstilaffald. Lili Dreyer, Emma Hjortdal og Linda Egtved Olesen stiftede VAER i 2019, og i stedet for at opkradse tekstilerne bruger VAER dem, som de er, og bevarer dermed deres historie.
Design din egen sneakers på festivalen
”Ved at være på festivalen får vi lov til at teste det her koncept, hvor man kan lave sin egne sneakers. Så kan forbrugeren være med i hele designprocessen, så de kan vælge tekstiler fra det, vi har til rådighed, og/eller de kan selv medbringe noget og selv klippe mønstrene. Så de gør alt klart, så produktionen bare skal sy det sammen og sætte en sål på,” fortæller Emma Hjortdal.
VAER ønsker mere upcycling
”Nyt er yt, og upcycling er vejen frem. Tekstiler ligger nemlig nummer fire i forhold til de forbrugskategorier i Europa, der har den højeste miljøpåvirkning. Der er sindssygt mange tekstiler derude, som desværre ikke kan genbruges, for eksempel hvis de har en plet eller et hul. Men det kan stadig upcycles, så vi kæmper for, at vi upcycler endnu flere tekstiler,” fortæller Lili Dreyer.
Besøg Det Cirkulære Laboratorium
Denne sommer vil et nyt hold unge iværksættere teste deres grønne initiativer på Roskilde Festival i samarbejde med Det Cirkulære Laboratorium. Basen for laboratoriet vil endnu en gang være laden på campingområdet F, hvor du i 2023 vil kunne møde alle de nye spirende iværksættere men også velkendte ansigter som sneakerselskabet VAER, der igen kommer på festivalen for at teste – eller også kan du og din grønne løsning selv komme til at udgøre en del af Det Cirkulære Laboratorium.
Se her, hvordan du kan blive en del af Det Cirkulære Laboratorium på Roskilde Festival 2023.