NEW PARTNERSHIPS MAKE THE FESTIVAL MORE SUSTAINABLE

PUBLISHED THURSDAY 30.1.2020

Roskilde Festival har sammen med 15 andre europæiske festivaler underskrevet en aftale, hvor de sammen forpligter sig på at arbejde med og stræbe efter at opnå mere cirkularitet inden 2025, inspirere deltagere og sætte et eksempel for andre festivaler.

(in Danish only. English text coming soon)

Roskilde Festival skal være langt mere cirkulær - og det skal realiseres gennem partnerskaber.

I efteråret underskrev Roskilde Festival aftalen Green Deal Circular Festivals. Dermed forpligtede vi os - sammen med 15 andre festivaler fra syv forskellige lande - blandt andet til at samarbejde internationalt om at reducere affaldsmængderne ud fra cirkulære løsninger.

Cirkulære løsninger handler om at bevare og genanvende materialer og ressourcer frem for at bruge og smide ud. Roskilde Festival har længe arbejdet med genbrug og bekæmpelse af madspild og pantordninger, men med den internationale aftale og en langsigtet ressource- og affaldsplan på vej bliver den cirkulære metode, Roskilde Festivals måde at reducere affaldsmængderne og øge genanvendelsen markant.

“Vi skal have flere cirkulære løsninger. Enten skal produkter genbruges på kommende festivaler eller i andre sammenhænge, eller vi skal sikre, at materialerne genanvendes. Det betyder blandt andet, at vi skal gentænke den måde, vi indkøber, designer og forbruger på," siger Sanne Stephansen, programleder for bæredygtighed på Roskilde Festival.

Genbrug af byggematerialer

Et godt eksempel på et partnerskab om cirkularitet er projektet Gentræ. Gentræ køber og videresælger brugt træ fra byggepladser, og står på Roskilde Festival for at indsamle og videreudnytte træ, der er benyttet til for eksempel af opbygning af boder. Det træ, der ikke kan gensælges, bliver genanvendt til spånplader.

Gentræ på Roskilde Festival i 2019. Foto: Louise Askær-Hune

I 2019 gennemførte Gentræ et pilotprojekt på Roskilde Festival, hvor der blev indsamlet 17,6 tons træ - heraf ni ton til gensalg. Partnerskabet fortsætter i 2020.

"Det er super spændende at samarbejde med Roskilde Festival, fordi det er en helt anden kundegruppe, end vi er vant til - og meget lærerigt. Det er fantastisk, at Roskilde Festival er så villig til at indgå de her partnerskaber og gøre så meget på det her område. Ingen kan redde klima og miljø alene. Vi bliver nødt til at hjælpe hinanden," siger Louise Askær-Hune, Environmental Business Partner i Gentræ.

Kulturændring på camping

Det er tvingende nødvendigt, at at også deltagerne også hjælper med at reducere affaldet. Og det går den rigtige vej. I 2019 oplevede Roskilde Festival en større affaldsreduktion. Det er blandt andet mindre efterladt udstyr på camping, som bidrager til denne positive udvikling.

“Vi kan ikke skabe en cirkulær festival uden deltagernes opbakning. Derfor arbejder vi også - sammen med vores deltagere - på at ændre kulturen på festivalen i forhold til affald. Vi udvikler og understøtter derfor clean-områder og andre forpligtende fællesskaber, hvor positiv affaldsadfærd er et centralt element. For når vi fester sammen, rydder vi også op sammen," siger Sanne Stephansen.

LÆS OGSÅ OM SAMARBEJDET MED CARBON CLOUD, DER SKAL NEDSÆTTE CO2-UDLEDNINGEN FRA DE FØDEVARER, DER INDTAGES UNDER FESTIVALEN

MORE NEWS

Loading...