ENTREPRENEURS TEST IDEAS AT ROSKILDE FESTIVAL

PUBLISHED THURSDAY 30.1.2020

(In Danish only - English text coming soon)

Innovationsfonden og Roskilde Festival samarbejder om at give startups mulighed for at afprøve bæredygtige produkter på festivalen.  

 

Hvordan bliver kasseret frugt til friske smoothies? Hvordan kan man gennem en installation skabe sociale møder mellem unge, der ikke kender hinanden? Hvordan indsamler man data til analyseformål samtidig med, at man beskytter personfølsomme oplysninger?  Det vil Roskilde Festivals deltagere få svar på, når fem startups tester deres ideer på Dyrskuepladsen til sommer. 

Iværksætterne er alle støttet af Innovationsfonden, som Roskilde Festival har indgået et partnerskab med.

”Vi vil gerne være med til at understøtte de her talenter, der med deres produkter ønsker at bidrage til en mere bæredygtig verden. Det kan vi gøre ved at stille vores platform og vores viden til rådighed,” siger Charlotte Lyster, Partnership Manager på Roskilde Festival.

Når du skal udvikle noget nyt, nytter det ikke, at du sidder i din kælder, og selv synes, at det er megafedt
JANE THOMSEN

Alle virksomhederne får tilknyttet en mentor fra Roskilde Festival og en kontaktperson fra Innovationsfonden, som vil vejlede dem i forbindelse med testugen på festivalen. Herudover modtager de sparring fra en antropolog og en designer fra Dansk Design Center.

Brugerinddragelse batter

Når Roskilde Festival finder sted, er den med sine 130.000 deltagere Danmarks fjerdestørste by.
Netop muligheden for at teste produkter blandt så stor en målgruppe eller i Roskilde Festivals infrastruktur, er ifølge Jane Thomsen, Program Officer i Innovationsfonden, af stor betydning for iværksætterne:

”Når du skal udvikle noget nyt, nytter det ikke, at du sidder i din kælder, og selv synes, at det er megafedt. På festivalen har virksomhederne adgang til at være i dialog med flere mennesker på en uge, end de måske ellers ville kunne nå ud til i løbet af et år,” siger hun og tilføjer:

Det kan virkelig accelerere en udvikling. De kommer hjem med mange indsigter, og undervejs får de måske justeret nogle ting, som det ellers ville have taget lang tid at komme frem til. Vi har masser af partnerskaber, men ikke andre der har det her fokus på test og brugerinddragelse.”

Bæredygtighed er afgørende

Virksomhederne skal selv søge om at komme med på Roskilde Festival, og inden de får tilsagn, har de i bedste Løvens Hule-stil dystet imod andre startups.

Wholi var en af de startups, der var med på festivalen i 2019. Her testede de burgerbøffer lavet af insekter. Foto: Innovationsfonden

Særligt tre kriterier er væsentlige, når panelet, som består af repræsentanter fra Roskilde Festival og Innovationsfonden, udvælger, hvem der bliver tilbudt at gennemføre en test på festivalen.

"Vi skal kunne se, at det er relevant at teste løsningen på Roskilde Festival, og at de kan gennemgå en udvikling på den baggrund. Og så skal produktet bidrage til en bæredygtig udvikling", fortæller Jane Thomsen.

I 2020 er det fjerde gang, at iværksættere som er tilknyttet Innovationsfonden, er med på Roskilde Festival.

Fem startups tester produkter på Roskilde Festival i 2020:

Op og Ned ApS – Virksomheden skaber byrum for børn og unge, der styrker deres mobilitet, sociale samhørighed, deres nysgerrighed og deres udvikling som barn i byen. Virksomheden vil teste, hvordan rammerne i en byrumsinstallation kan skabe sociale møder mellem unge, der ikke kender hinanden og få indblik i unges oplevelser af byrum som inkluderende og ekskluderende samt samle input til at designe rammer, der bedre rummer de unge og deres behov.

Nature Preserve – Nature Preserve er en foodtech virksomhed som bekæmper madspild ved at udvikle bæredygtige og lettilgængelige fødevareprodukter samt innovativ teknologi til fødevareproduktion. LOVI Smoothies by Nature Preserve forvandler via dehydrering kasseret frugt og grønt til sunde og nemt tilgængelige smoothies – uden tilsætningsstoffer. Virksomheden vil teste unge menneskers forhold til dehydrerede madvarer i det hele taget, og specifikt hvordan de forholder sig til Nature Preserve’s LOVI Smoothies. Testen skal give virksomheden viden og input, som de kan bruge i arbejdet med at finde den ideelle kundegruppe og markedsføre produktet på den bedst mulige måde. 

Flowplan – Virksomheden leverer en totalløsning til fjernaflæsning af vandforbrug bestående af en hardwaredel, der måler alt vandforbrug og transmitterer det trådløst i realtid til en cloud-baseret platform, hvor alt data modtages, behandles og visualiseres, så servicevirksomheder kan få indblik i forbrugsdata med henblik på optimering af ressourceforbrug. Virksomheden vil på festivalen teste måler og platform i brug i stor skala og på andre typer vandinstallationer end de har prøvet hidtil med henblik på at færdigudvikle produktet og sikre de rette features.

Auricle IVS – Auricles mission er at lave headsets til personer, som ønsker at forblive fuldt bevidste om deres omgivelser, selvom de bærer headset. Via en teknologi, hvor headsettet kobles på knoglestrukturen uden for øret, vil Auricle bane vej for en mere social livsstil og samtidig gøre det mere sikkert at lytte til musik, når man er på farten. Virksomheden vil på Roskilde Festival indsamle viden om brugernes interaktion og oplevelse med headsettet med henblik på at færdigudvikle produktet samt definere produktets kernebruger

PII Guard ApS – Virksomheden udvikler produkter, der kan beskytte data, der indeholder personfølsomme oplysninger, således at de beskyttede data på sikker og lovlig vis kan bruges til eksempelvis analyseformål. Virksomheden vil teste produktet i et brugsscenarie, de ikke hidtil har haft adgang til med henblik på at opnå driftserfaringer samt samle indsigter om behov for features, anvendelse og typer af data mv.

MORE NEWS

Loading...