GREEN DEVELOPMENT AND SUSTAINABLE TRADE

Bæredygtig handel på Roskilde Festival handler om økologi, klimaaftryk og etik. Få overblikket over vores indsatser her.

Måltidet skal være 100% økologisk

Festivalbyens cirka 130 madboder har været på en længerevarende økologisk rejse. Vi satte et mål om 30% økologiske råvarer i madproduktionen i 2014, hævede målet til 75% i 2016 og nåede 90 % i 2017.

Alene på festivalen i 2019 blev cirka 1,6 millioner måltider langet over disken, og hver femte af disse var 100 % økologisk. Den interne bespisning i kantinerne for frivillige var samtidig 100% økologisk.

Vores økologiske udvikling er resultatet af tæt samarbejde med partnere, leverandører, boder og foreninger.

Vi har blandt andet tilbudt kurser, hvor foreningsansvarlige har fået input til at opnå højere økologiprocent i deres menuer, og vi har udfordret leverandørerne på at udvikle økologiske alternativer til standardsortimentet. Samtidig har vi oplevet markant opbakning fra festivalgæsterne.

Samtidig har vi udviklet en økologiske mærkningsordning for midlertidige events i dialog med Fødevarestyrelsen for at synliggøre den økologiske indsats i boderne.

Vores mål er 100% økologisk mad, og vi fortsætter dialogen med partnere, leverandører, boder og foreninger om, hvordan vi kan opnå den ambition.

Drikkevarerne står for tur

Hvor den økologiske udvikling på madfronten er gået relativt hurtigt, har en tilsvarende omlægning på drikkevareområdet ikke været lige så dynamisk, hverken Roskilde Festival eller i det øvrige samfund. Det har vi nu taget hul på at ændre.

Al kaffe og samtlige mejeriprodukter har været økologiske i en årrække, og i 2019 introducerede vi sammen med Tuborg pilsneren Tuborg Orange, der supplerende den populære Tuborg Rå i samtlige fadølshaner.

Vi introducerede også et nyt udvalg af økologiske sodavand fra fynske Naturfrisk og Hamborg-baserede Fritz-Kola, iseen Honest fra Carlsberg, energidrikken Booster Black Edition fra Faxe Kondi samt Ginger Beer og andre varianter fra det Hvidovre-baserede Nohrlund.

Blandt nyhederne var desuden en række alkoholfrie alternativer som Maté Maté, Kombucha og Æbleschorle og cocktails fra den alkoholfrie bar Skotlander Cocktail Lounge.

Tilkomsten af nye økologiske varianter betød blandt andet, at festivalens egne barer var 100% økologiske. Vores mål er at øge den økologiske andel af drikkevarerne i 2021, hvor blandt andet barerne i campingbyen fremover vil sælge 100% økologiske drikkevarer.

Vi vil sænke klimabelastningen

Fødevarer belaster klimaet – især kød. Men når vi systematisk måler hvert enkelt måltids CO2-aftryk - og samtidig giver forbrugerne overblik over klimasynderne på menukortet - kan vi aktivt reducere udledningen. I 2019 sænkede vi den gennemsnitlige CO2-udledning pr. måltid med 9 procent i forhold til året før – fra 1.33 til 1,21 kilo CO2.

Et eksempel er Roskilde Skiklub, der driver en madbod midt på festivalpladsen. Her erstattede de ansvarlige en mængde oksekød i deres legendariske Skiburger med plantefars. Hver skiburger indeholdt nu 9 gram mindre oksekød, og CO2-udledningen faldt fra 4,34 til 3,72 kilo pr. burger. Det batter, når man som skiklubben sælger over 40.000 af slagsen.

Vores metode er baseret på et samarbejde med virksomheden Carbon Cloud. Alle 130 madboder indleverer opskrifter på deres i alt 880 retter, og Carbon Cloud analyserer CO2-udledningen ud fra en livscyklustankegang, altså måltidens rejse fra jord til bord.

Godt 1,6 millioner måltider røg over disken i 2019, og de udledte i alt 1920 tons CO2 (til sammenligning udleder hver dansker 10 tons årligt). Beregningerne giver os et systematisk overblik over boderne med det højeste ændringspotentiale, og det er her, vi sætter ind.

Vores ambition i 2021 er at sænke CO2-udledningen fra måltiderne med 10% i forhold til 2019. Det betyder, at alle madboder vil tilbyde mindst én plantebaseret ret.

Mere ansvarlig handel

80 boder solgte i 2019 tøj, accessories og livstilprodukter i nærmest alle afskygninger i festivalbyen. Festivalens handelsliv skal være varieret, uforudsigeligt og atmosfæreskabende, men det skal først og fremmest være mere bæredygtigt.

I 2019 indviede vi i samarbejde med forbrugerguiden GoGreen Denmark den nye indendørs markedsplads Green Design Market.

Her solgte 18 virksomheder, iværksættere og designere med navne som Tekstilrevolutionen, Elsk, Frelsens Hær Redesign, CPH og Matter Pension ansvarligt producerede tekstiler og accessoires som yogabukser, solbriller, børnetøj og endda bæredygtige pensionsopsparinger.

I festivalavisen Orange Press fortalte Jette Skov, der stod bag Frelsens Hær Redesigns bod, at forbrugerne har større magt, end man tror. "Hvis vi stod sammen som forbrugere og fortalte, at vi ville have tøj med gode miljøhensyn, så kunne vi med tiden lægge pres på industrien," fortalte Jette Skov til festivalavisen.

Indvielsen af Green Design Market er en måde for os at øge bevidstheden om ansvarlige fremstillingsmetoder, skubbe til gæsternes holdninger og udfordre brug og smid væk-kulturen og samtidig bruge festivalen som udstillingsplatform for mindre virksomheder og iværksættere.

Markedspladsen vender naturligvis tilbage i 2021 med endnu flere ansvarlige produkter, og samtidig vil vi skærpe kravene til produkterne i boderne.

Læs mere om vores udviklingen af et mere bæredygtigt vareudbud i ressource- og affaldsplanen.

Tilbage: Miljømæssigt bæredygtighed