LOUD KAN BLIVE EN MEGAFON FOR UNGE

PUBLISHED MONDAY 28.10.2019

(In Danish only)

 

LOUD kan give ungdomskulturerne og vækstlagene stærkere stemmer. Derfor har vi sagt ja til at være partner med den nye radiokanal.

Mødte du Den Grønne Studenterbevægelse på årets Roskilde Festival? Eller måske de frivillige fra foreningen Bistedet, der hjælper unge psykisk sårbare?

Det kan også være, at du spillede dialogkort med aktivisterne fra Everyday Sexism Project Denmark eller besøgte Ordskælvs skriveworkshop og SEINs debatter? Og rappede med de frivillige fra Turning Tables?

Eller var du én af de 12.000 beboere i Clean Out Loud-bydelen, som elever på Vallekilde Højskole har udviklet siden 2011?

Vi spørger, fordi deres deltagelse på Roskilde Festival 2019 også kan forklare, hvorfor vi er gået med som partner i LOUD.

Skulle du have misset historien i nyhedsfeedet, er det nok på sin plads lige at nævne, at LOUD er den kommende radio for og med unge lyttere og stemmer. Den går i luften i foråret 2020, og vi er én blandt flere kulturpartnere, der har sagt ja til at bidrage med viden, erfaringer og netværk.

Nationalmuseet, Danske Studerendes Fællesråd, VEGA, museet Enigma, teatret Mungo Park, Ungdomsbureauet og foreningen lex.dk er de øvrige.

Og for god ordens skyld: Vi ejer ikke LOUD, og vi bestemmer ikke, hvad der skal sendes og siges i æteren eller besluttes i redaktionslokalerne. Vi kan (og vil) heller ikke bruge LOUD til at lave reklame for os selv. Hvem ville dog også gide at høre på det?

Vores rolle i LOUD er at stille viden og især netværk til rådighed.

Og dermed er vi tilbage til opremsningen i indledningen. For vi har – i al beskedenhed – adskillige årtiers erfaring med at engagere generationer af unge.

Måden, vi gør det på, går især gennem partnerskaber.

Over 180 foreninger og NGO’er deltog aktivt på festivalen i år. I andre partnerskaber – f.eks. Ungdomsøen og Musikstarter – stiller vi viden og netværk til rådighed for deres arbejde gennem hele året.

Rigtig mange af vores partnere repræsenterer spirende (kunstneriske) vækstlag og nye og anderledes stemmer i samtiden. Stemmer som ikke altid har let ved at komme til orde andre steder.

På Roskilde Festival kan partnerne møde 100.000 unge, nysgerrige lyttere og publikummer, som de potentielt kan overvælde og engagere. Det er møder, der kan slå gnister og flytte holdninger.

Kunsten og ungdomskulturerne får stærke stemmer, når de flytter ind på Roskilde Festival. Som partner med LOUD er vores ambition at hjælpe med at skrue op for stemmerne fra vækstlagene, som vi i forvejen hører på festivalen.

I vores øjne er LOUD ikke bare en radio. Den er en megafon, som kan forstærke unges stemmer året rundt.

Og med LOUD kan alle de stemmer komme til orde hver dag.

Du kan læse mere om LOUD her.