Fakta om Roskilde Festival 2024

Her kan du finde tal og fakta om Roskilde Festival.

Generel fakta

• Festivalen finder sted fra lørdag d. 29. juni 2024 til lørdag d. 6. juli 2024.
  • Der er vil være cirka 200 musiknavne, mens et væld af kunstnere, forfattere, performere, talere, musikere, graffitimalere, arkitekter m.fl. bidrager til det samlede program.
  • De otte scener er: Apollo, Arena, Avalon, Eos, Gaia, Gloria, Orange og Platform.
  • Festivalen i 2024 er den 52. udgave af Roskilde Festival, og den første fandt sted i 1971.
  • Deltagerantallet på over 130.000 gør Roskilde Festival til Danmarks fjerdestørste ’by’ målt i indbyggertal.
  • Der er 80.000 partoutbilletter og 20.000 endagsbilletter.

Om deltagerne

• Gennemsnitsalderen på deltagerne er typisk 24 år.

Om billetterne

• Publikumskapaciteten er 80.000 partoutbilletter og 20.000 endagsbilletter fordelt over dagene onsdag, torsdag, fredag og lørdag.
  • Partoutbilletterne koster 2.400 kroner (+ gebyr).
  • Endagsbilletterne koster 1.200 kroner (+ gebyr).
  • Billetprisen er den samme som i 2023.
  • Roskilde Festivals officielle billetleverandør er Ticketmaster.

Plads og arealer

• Festivalområdet strækker sig over ca. 2.500.000 m². Det svarer til 350 fodboldbaner.
  • Selve festivalpladsen måler cirka 420.000 kvadratmeter.
  • Deltagerne opsætter cirka 50.000 telte i campingbyen.

Om organisationen

• Roskilde Festival arrangeres af Foreningen Roskilde Festival og hvert år er cirka 30.000 frivillige med til at skabe begivenheden.
  • Alt overskud fra festivalen doneres til humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge.
  • Siden 1972 har Roskilde Festival genereret 429 millioner kroner til udlodning.
  • Alle, der har været frivillige i forbindelse med Roskilde Festival med en indsats, der udløser et armbånd, kan blive medlem af foreningen i det følgende år, deltage på den årlige generalforsamling og stille op til bestyrelsen.
  • Foreningen Roskilde Festival er en del af Roskilde Festival-gruppen sammen med Fonden Roskilde Festival.

Om frivilligheden

• Cirka 30.000 frivillige er engageret i løbet af festivalen. Heraf er omkring 17.000 tilknyttet foreninger og organisationer, mens omtrent 2000 er frivillige året rundt og cirka 1000 lægger en stor indsats i månederne op til festivalen. De resterende 10.000 er frivillige i Foreningen Roskilde Festival lige før, under og efter festivalen.
  • I 2023 var der cirka 2200 internationale frivillige.
  • Roskilde Festival skabes i samarbejde med en lang række foreninger og organisationer, som bidrager med blandt andet madboder og en lang række værts- og serviceopgaver. Aktørerne løfter festivaloplevelsen, og deres deltagelse er samtidig en måde for festivalen at bidrage økonomisk til kulturlivets og civilsamfundets udvikling. De deltagende foreninger og organisationer og virksomheder har tjent mere end 360 mio. kroner på festivalen siden 1971.